Telenor går for asiatisk kultur-TV

Telenor og det Sri Lanka-baserte selskapet Worldview Global Media Ltd. har inngått avtale om utvikling og distribusjon av informasjons- og kommunikasjonstjenester i Europa med sikte på å fremme internasjonal kulturutveksling og -forståelse.

Avtalen er inngått med ColourSat, som er en del av Telenor Bredbåndstjenester. ColourSat har også inngått avtale om distribusjon av to nye indiske TV-kanaler, skriver Telenor i en pressemelding.

ColourSat og Worldview Global Media Ltd skal samarbeide for å samle og distribuere informasjon via TV og Internett. Målet med avtalen er å gi asiater i Europa økt kontakt med sin hjemlige kultur, og dessuten å tilby Europas øvrige befolkning en bedre tilgang til informasjon om asiatiske kulturer.

Partene har som mål å fremme forståelse og toleranse og redusere informasjons- og kunnskapskløften i samsvar med forpliktelsene Worldview har påtatt seg overfor FN.

Worldview Global Media Ltd er et datterselskap av Worldview International Foundation (WIF), en organisasjon med konsultativ status overfor FN. WIF driver nettverksarbeid med tusener av internasjonale frivillige organisasjoner (NGO-er) over hele verden, og samarbeider nært med en rekke utviklingsland på administrasjons- og regjeringsnivå. Worldview Global Media Ltd (WGM) er aktiv deltaker innenfor de internasjonale media-, utdannelses- og programvaremarkedene, og har datterselskaper i USA, Sør-Amerika, Europa og Asia. TV-programmene til Young Asian TV (YA*TV), som er heleid av WGM, når mer enn 40 millioner seere i Asia hver uke.

ColourSat er en forretningsenhet innenfor Telenor Bredbåndstjenester som har som mål å levere et bredt spekter av flerkulturell og tematisk info-underholdning til det europeiske markedet gjennom fjernsynsdistribusjon.

I dag distribuerer ColourSat en rekke TV-kanaler inklusive NRK International, TV Finland, DR 1 (Danmarks Radio), Pakistansk Prime TV, de to 'Bollywood'-kanalene B4U Movies og B4U Music, Russlands ORT International, og dessuten flere radiokanaler. Siden starten i 1999 har forretningsenheten arbeidet for raskt å bygge opp en sterk blanding av etnisk og tematisk info-underholdning, som sendes over hele Europa via Telenors satellitter på 1°Vest.

Til toppen