Telenor gir endelig gass på 3G

Etter en lang, forsiktig start, mener Telenor nå at 3G er moden for massemarkedet.

Telenor lanserte sitt 3G-mobilnett på tampen av fjoråret, men har så langt kjørt i lavgir. Nå mener selskapet forholdene ligger til rette for et større fremstøt, og har startet en kampanje som blant annet omfatter reklame for 3G på TV.

– Det er riktig det, og det har vært planen lenge, bekrefter informasjonssjef i Telenor Nordic, Esben Tuman Johnsen.

Tiden er nå moden for å trå på gassen, av flere grunner. Johnsen sier Telenor hadde en ganske myk lansering. De ønsket å få tjenesten ut på markedet i god tid før farten ble skrudd opp, både fordi en del kunder ønsket det, og fordi Telenor og deres innholdspartnere trengte erfaring.

– Det er viktig at de som leverer innholdstjenester har et «live» nett å prøve seg frem i, sier han.

Men hovedproblemet tidligere har vært telefonene, sier Johnsen.

– Nå er det flere telefoner, og flere typer. Det er ikke bare profftelefoner, men noen i lavere prisklasser også, sier han.

TV-kampanjene er bare et av tiltakene for å øke bruken av 3G, men Johnsen vil ikke røpe resten.

– Poenget med TV-reklamene er å gi folk en øyeåpner for hva 3G er, som gjennom demonstrasjonen av videosamtale. Videosamtale er kanskje det ved siden av TV som best illustrerer forskjellen på 3G og vanlig mobil, sier han.

Han mener det er mye annet som er bra med 3G, mange ting blir forbedret. Men det er ikke alt som lar seg demonstrere i en TV-reklame.

– For eksempel at det tar mye kortere tid å sende MMS med 3G, og at det forbedrer brukervennligheten, men det er ikke så lett å kommunisere i en reklame, sier Johnsen.

Johnsen mener det er viktig å være tydeligere på disse tjenestene nå.

– Dette er vår måte å konkurrere på. Vi ønsker å gjøre det tydelig på hva som er fordelene ved å velge Telenor som mobilleverandør, sier han, uten å nevne Netcom med ett ord.

Stille hos Netcom
På Nationaltheateret spilles det for tiden et svært anbefalelsesverdig stykke med Toralv Maurstad og Espen Skjønberg i hovedrollene. Mens vi venter på Godot er en ren fryd, selv om det ikke egentlig skjer noe i stykket. Det samme kan sies om Netcoms 3G-planer.

Selskapet har skapt stor entusiasme rundt sin faste månedspris på mobilt bredbånd til bærbare PC-er, men har stadig utsatt kommersiell lansering for vanlige mobiler. Nettet er nå åpent, men det er ganske dørgende stille på tjenestesiden, på tross av at moderselskapet Telia er ganske aktive i andre markeder. Kundene må fremdeles vente på at det kommer noe spennende her til lands.

Til toppen