BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor gir ikke opp kostbart "gratis Internett"

Telenor har ingen umiddelbare planer om å ta opp konkurransen med Sense om å selge Internett billigst mulig, men sier klart at selskapet vil forsvare sin posisjon som markedsleder.

Frode Eriksen
27. aug. 1999 - 15:43

Informasjonsdirektør i Telenor Nextel, Arne Cartridge sier til digi.no at Internett måles av kundene på flere måter og at ett parameter er pris. - Men det er også andre parametre som kvalitet, enkelhet, innhold og tiltro til at produktet skal fungere over tid.

Han sier at selskapet forventet tilbud slik det Sense lanserer på mandag, men at Nextel kjører sin strategi ut over høsten med FriSurf som et av tilbudene.

- Internett-markedet er dynamisk og vi er en dynamisk aktør som forholder oss til markedet. Jeg ser for meg en dynamisk høst, sier han.

Samtidig sier Cartridge at det tar tid å etablere et nytt konsept i markedet og han tror ikke de store bølgene kommer før om to-tre måneder.

- Først da vil dette skyte fart, og da får vi se hvilke aktører som er flinkest i klassen, sier han.

Cartridge legger ikke skjul på at selskapet vil forsvare sin posisjon på en markedsandel mellom 60 og 70 prosent og at selskapet har en ambisjon om å være en drivkraft i markedet.

Informasjonsdirektør i NetCom GSM, Per Bjørkum, sier til digi.no at Senses lansering i utgangspunktet ikke endrer på selskapets strategi om å tilby Internett til sine mobilkunder i løpet av september.

- Det er spennende med nye aktører og nye tilbud, sier han, men tror ikke at dette umiddelbart vil få konsekvenser for NetComs planer.

Tele 2 er blant de selskapene som følger utviklingen på Internettmarkedet med argusøyne, og markedssjef Haakon Klæbo sier til digi.no at Tele 2 vil opprettholde sine lovnader til norske forbrukere om å levere billigere teletjenester og Internett.

- De prisene vi gikk ut med i august er nødvendigvis ikke de prisene vi opererer med i september, sier han og sier at det er dette som er det fine med konkurranse; at kundene selv kan velge etter de virkemiddlene som operatørene bruker. Pris er ett, service et annet.

- Vi akter fremdeles å bidra med vårt i markedet, og jeg er helt sikker på at vi vil se flere aktører i markedet, sier Klæbo, som legger til at det da også blir flere som konkurrerer mot monopolisten.

Direktør for privatmarked i Telia Norge, Nils Katla, sier til digi.no at en har sett fremvekst at tilbud som gratis Internett andre steder, og at selskapet har regnet med at dette ville komme. - Så gjenstår det bare å se hva pakken virkelig inneholder, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra