BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor gir Internett-kunder brannmur og antivirus

Telenor Internett er blant Symantecs første kunder på en ordning som gir Internett-abonnenter kontinuerlig oppdatert antivirus, personlig brannmur og barnefilter.

8. feb. 2001 - 13:26

Ordningen betyr at Telenor Internett inkluderer Symantec Norton Internett Security i pakkene for henholdsvis ADSL- og Total-abonnenter, og tar på seg å administrere oppdateringen og driften av disse sikkerhetsprogrammene. Abonnentene installerer pakken som blant annet omfatter personlig brannmur, antivirus og barnefilter på sin PC. Oppdateringen og driften av disse programmene overlates til Telenor.

- Dette går et skritt videre i forhold til ordningen Symantec LiveUpdate, forteller daglig leder i Symantec Norge, Henrik Amundsen Vaage. Telenor sørger selv for ordninger som legger oppdateringene inn hos abonnenten. Dette omfatter også oppdatering av reglene i den personlige brannmuren.

- Som operatør må vi erkjenne ansvar for å tilby abonnenter sikkerhet, særlig ADSL-kunder som alltid er online, sier Ronny Anderson i Telenor Internett. - Det er ikke riktig å overlate til en vanlig bruker å oppdatere reglene i brannmuren hver gang det kommer en ny trojaner. Det vi tilbyr, er en tjeneste som sørger for at kunden har beskyttelse som hun kan stole på er oppdatert så raskt og så godt det lar seg gjøre.

"Peace of Mind" kaller Symantec det.

Avtalen mellom Symantec og Telenor gjør at ordningen vil begynne å gjelde fra mars. Av andre norske operatører har også Alfanett avtalt en tilsvarende ordning med Symantec. Etter det digitoday.no erfarer, kan avtaler med blant andre Enitel og NextGenTel ventes i løpet av et par uker.

Fra Symantecs side er denne ordningen del av et nylansert produkt rettet mot aksesstilbydere, i erkjennelse av at aksessmarkedet etter hvert vil differensieres hovedsakelig gjennom tjenestenivået til abonnentene. Symantec arbeider også mot applikasjonstilbydere ("ASP") og portaltjenester som Yahoo! og Inktomi. Hos Yahoo! sørger Symantec for å skanne flere millioner e-postmeldinger hver dag, og avslører gjennomsnittlig fire tilfeller av ondsinnet kode per minutt.

- Vi opprettet i fjor en ny forretningsenhet rettet mot aksess- og tjenestetilbydere, sier ansvarlig for "Service Provider Solution Division" Gary Warren. - Hensikten er å tilby ulike typer løsninger for filtrering og antivirus til operatører og portaler, også løsninger der operatører tar på seg å drifte slike for sine abonnenter. Da kan aksesselskapene også tilby ulike typer sikkerhetstjenester til sine kunder.

De norske tilbyderne er blant Symantecs første kunder innen "Managed Security".

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.