Telenor har 25.000 ADSL-kunder

Telenor bekrefter onsdagens opplysninger i Aftenposten om at selskapet i dag sitter med vel 25.000 ADSL-kunder.

Etter en usedvanlig treg start, uten spesiell markedsføring, har Telenor etter vel ett år skaffet seg 25.000 ADSL (Asymetric Digital Subscriber Line)-kunder. For vel tre måneder siden satt Telenor med vel 14.000 kunder.

Det er imidlertid Aftenposten som presenterer Telenors kundetall på ADSL i onsdagens morgenavis. Avisen skriver at lett tilgang til piratkopiert musikk, film og programvare i uskjønn forening med lovlige kopier av det samme er mye av årsaken til at folk skaffer seg bredbånd.

En vanlig nettsurfer med modem eller ISDN bruker 65-70 prosent av kapasiteten til å surfe på vanlige nettsider, mens en bredbåndsbruker bare bruker 15-20 prosent av sin mye større kapasitet til nettsurfing.

Teknisk direktør i Telenor, Per Björck sier til avisen at bruksmønsteret endrer seg for den som får bredbånd. Fildeling er en viktig del av bredbåndsbrukerens hverdag. Musikk er en spesielt stor del av trafikken. Dette er en trend som sannsynligvis kommer til å vedvare.

Telenor bekrefter opplysningene i en pressemelding.

Selskapet har i løpet av ett år klart å levere bredbåndstilknytninger til privatkunder i alle fylker. Telenor leverer ADSL opptil 1 Mbps, mens for eksempel konkurrenter som NextGenTel leverer inntil 8 Mbps.

Et bidrag til økt salg er enklere gjør-det-selv-løsninger som gjør at en slipper å vente på at montør skal gjøre tilkoblingsjobben.

Administrerende direktør i Telenor Plus, Telefoni & Internett, Knut Haakon Nilsen, sier i pressemeldingen at raskere Internett fremdeles er den viktigste fordelen med ADSL.

Til toppen