Telenor har mistet troen på ADSL-TV

Telenor lovet å lansere et avansert TV-tilbud over ADSL før sommeren. Nå er det skrinlagt - på ubestemt tid.

ADSL ble funnet opp av Bell Labs på midten av 90-tallet for å kunne transportere TV-signaler over telefonlinjen. Dette var får internett ble kjent og datatransport ble viktig.

Det er først nå TV-sendinger og film over ADSL er blitt en virkelighet. En rekke teleselskaper har lansert TV over ADSL som et alternativ til satellitt og kabel, blant dem norske Nextgentel.

Også Telenor lovet først å lansere et tilbud mot slutten av året i fjor. Dette ble så utsatt. "I løpet av andre kvartal" sa Berit Svendsen, sjef for Telenors nordiske fastnett, til digi.no i vinter.

Men nå har Telenor ombestemt seg: I motsetning til sin konkurrent Nextgentel tror ikke Telenor på TV servert over bredbåndslinjer.

    Les også:

Svendsen forteller at Telenor ikke kommer til å lansere i løpet av andre kvartal og hun vil heller ikke angi noen planer for lanseringen. Telenor vil se an utviklingen og har utsatt på ubestemt tid.

- Det er mange europeiske teleselskaper som har lansert TV over bredbånd, men det er ingen suksess-historier, påpeker Svendsen. Vi tror på ADSL-TV bør brukes til å servere innhold brukerne velger selv, noe satelitt ikke egner seg til. Å bare sende TV-kanaler over ADSL tror vi mindre på, forteller fastnett-direktøren.

Hun utelukker ikke at Telenor vil servere et tilbud, for interessen for Tippeliga hos deres kabel og parabol-kunder har vært stor.

Svendsen påpeker dermed det store skiftet som foregår i TV-bransjen. Det er enda ikke slik at aktører som Telenor kan tilby sine kunder å se når de vil for eksempel alle epsisodene av Lost-serien, men dette er i ferd med å endre seg fort. Et marked med "se hva og når du vil" krever stor båndbredde, noe som vil øke behovet for ADSL-TV. De amerikanske TV-selskapene er i ferd med å åpne opp, men det er et stykke frem.

Problemet Telenor og aktører som Nextgentel sliter med er at to tredjedeler av norske husstander allerede har skaffet seg kabel eller parabol. I tillegg kommer det kanskje et større TV-tilbud gjennom antennen hvis det bygges ut et nytt digitalt sendenett.

Skal internett-levernandørene lykkes med et TV-tilbud, må de derfor enten være betydelig billigere enn satellitt og kabelaktørene eller tilby noe

Svendsen medgir at Telenor har faktisk 10.000 kunder på TV-over-bredbånd, men disse fulgte med på lasset da Telenor kjøpte svenske Bredbandsbolaget.

Fastnett-sjefen påpeker også et annet modenhetsspørsmål.

- Folk er vant til 100 prosent oppetid på sine andre TV-systemer. Det er et absolutt krav. IP-nettene er ikke helt der enda. Vi har i det siste hatt noen problemer med vårt norske nett. I telefonnettet har vi mye redundans og en kabel eller boks kan falle ned, men slik er ikke de nasjonale datanettene bygget.

Men Svendsen servere en godbit:

- Vi skal lansere ADSL 2+ i løpet av andre kvartal og vil derfor få plass linjene vi må ha når og om vi serverer et TV-tilbud til våre bredbåndskunder, forteller hun.

Til toppen