Det svenske Migrationsverket vurderer å bryte avtalen med Telenor. (Bilde: Per Ervland)

Telenor i bråk med svensk etat

Leveransene har sviktet.

Telenor vant en anbudskonkurranse og tok i slutten av februar over en større telefoniavtale med svenske immigrasjonsmyndigheter fra Telia.

Men leveransen på mobil og fasttelefoni til over 40 avdelinger har ikke gått etter planen. En rekke kontor har vært uten dekning og driftsavbruddene har tårnet seg opp.

Ultimatum

Migrationsverket har nå fått nok og vurderer å kaste ut Telenor hvis ting ikke raskt blir bedre, ifølge Computer Sweden.

Ifølge kunden opplever de heller ingen respons når de melder inn feil.

– Vi var tålmodige den første måneden. Tidvis også neste måned, men når ingenting skjer og personalet er helt avhengig av telefoni så forsvinner tålmodigheten raskt, sier direktør Willis Åberg i etaten som tilsvarer norske UDI til den svenske avisen.

Det fremgår ikke hva som er årsaken til at Telenor ikke har maktet å levere telefonitjenester som avtalt.

– Dypt beklagelig

Etter dialog mellom partene skal den norske telegiganten ha gjort en kraftanstrengelse for å komme i mål. Ifølge Åberg har de også valgt å bytte ut prosjektlederen.

– Det er dypt beklagelig at Migrationsverket ikke er fornøyd med våre tjenester. De er en svært viktig kunde som vi ønsker å beholde. Dette har full prioritet og vi har etablert en egen arbeidsgruppe og er i tett dialog med kunden for å løse saken, forteller pressekontakt Alexandra Carlsson i Telenor Sverige til Computer Sweden.

Til toppen