Telenor innfører nytt billig-abonnement

For å demme opp mot mobil og IP-telefoni innfører Telenor nå et billigere fast-abonnement.

For første gang siden Telenor avskaffet rikstaksten, gjør nå selskapet større inngrep i prisstrukturen på fasttelefoni.

Årsaken er enkel: Telenors store og mest stabile inntektskilde er under angrep fra tre fronter. Selskapet mister fasttelefonikunder andre aktører som Tele2, til IP-telefoni og til alle som kvitter seg helt med fast-telefoni og bare bruker mobil.

"Fra 8. november kan kunder med hjemmetelefon hos Telenor velge mellom tre ulike abonnement. Dette betyr at 670.000 norske husstander kan spare penger på å velge et abonnement som passer bruksmønsteret deres best," skriver Telenor.

Samtidig presenterer Telenor en ny løsning for kunder som har valgt Telenor både på hjemmetelefon, mobil og Internett.

Men Telenor kutter ikke i prisen den faste abonnementprisen kunder av for eksempel Tele2 må betale til Telenor for bruk av linjen inn til huset.

Basert på kundenes ringehistorikk vil Telenor gi kundene råd om hvilken abonnementstype som er mest lønnsom for hver enkelt kunde. Hovedprinsippet er at de som bruker hjemmetelefonen lite betaler mindre i etablering og abonnement, men noe mer for å ringe, mens de som bruker hjemmetelefonen mye betaler mer i abonnement, men mindre i samtalepriser, skriver Telenor.

Normalkunder som ringer for maksimum 240 i måneden bør sannsynligvis velge Mini, og normalkunder som ringer for mer enn 570 kroner i måneden bør sannsynligvis velge Pluss. Dagens løsning videreføres for kunder som ikke ønsker å endre. For 20 % av Telenors kunder vil det lønne seg å velge Mini, for 25 % av kundene vil Pluss lønne seg.

Men Telenor gjør ikke noe med priser for etablering, flytting og tjenester.

Samtidig presenterer Telenor en brukervennlig og oversiktlig løsning til kunder som kjøper tjenester fra Telenor på hjemmetelefon, mobil og Internett. Hovedelementene i løsningen, som introduseres ved årsskiftet, er samlefaktura, utvidet kundeservice og fem prosent avslag på regningen som et resultat av lavere administrasjonskostnader. Kundene det gjelder trenger ikke selv å ta kontakt med Telenor, men vil bli løpende informert om tilbudet.

Til toppen