Telenor kan miste Staten som kunde

De langvarige problemene med driften av Statens nettsted, Odin, kan koste Telenor dyrt.

27. januar, for nesten to uker siden, falt statens sentrale Internett-tjener, Odin, og Telenors egne nettsider av luften.

Årsaken viste seg etter hvert å være helt spesielle datalagringsproblemer hos Telenor.

Serveren som driftet alle nettsidene hadde delt lagring, men Telenor skal ha hatt astronomisk dårlige odds mot seg - det oppsto feil i begge langringsskapene samtidig, fortalte selskapet.

Men fremdeles er ikke alt oppe og går. Det mangler fremdeles enkelte komponenter og nå er Statens Forvaltningstjeneste, en underavdeling av Arbeids- og administrasjonsdepartementet gått lei.

- Telenor må gjøre mye med sine interne rutiner dersom de skal være aktuelle samarbeidspartnere for oss i fremtiden. Dette er tatt helt til topps, sier sjefen i Statens Forvaltningstjeneste, Per Mjelva, til Computerworld.

Mjelva indikerer derfor at saken er tatt opp med Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas.

Til toppen