Telenor kjøper callcenter

Telenor Media kjøper 51 prosent av den svenske callcenter-gruppen Kalix Tele24, med en opsjon på å kjøpe de resterende 49 prosent. Selskapet har som mål å oppnå en ledende posisjon innen callcenter-tjenester i Norge og Sverige.

Det svenske call-centermarkedet vokser med mellom 20 og 25 prosent hvert år og er større enn det norske. Kjøpet av Tele24-gruppen gjør at Telenor Media får tilgang til et større marked samt kompetanse som kan tilføres også det norske markedet.

- Kalix Tele24 kompletterer vår egen callcenter-aktivitet gjennom tilførsel av ressurser innen markedsføring og salg på dette markedet. Sammen med våre ressurser på drifts- og teknologisiden tror vi på synergier mellom våre to selskap, sier administrerende direktør i Telenor Media, Peter Darpö, som ikke vil opplyse hva selskapet betaler for Kalix Tele24.

Callcenter-tjenester er et strategisk satsingsområde for Telenor Media ved siden av katalogvirksomheten. Trender i næringslivet viser en økende tendens til å sette ut tjenester som ikke er kjernevirksomhet, og callcenter-virksomhet er et slikt område for mange. Etableringen i Sverige åpner for muligheter til å introdusere andre tjenester, som telekonferanser og nummeropplysning også i det svenske markedet.

Til toppen