Telenor kjøper seg bredbåndsinnhold

Telenor posisjonerer seg ytterligere for bredbåndsfremtiden og kjøper seg inn i et selskap som har sikret seg digitale lyd- og bilderettigheter på sport og kultur. Stig Eide Sivertsen i Telenor Bredbånd får førsterett.

I forrige uke kjøpte Telenor Broadband Services seg inn inn i mediekonsernet A-pressen.
Les:
A-pressen frir til Telenor
A-pressen leverer innhold til Telenors bredbånd


Nå fortsetter det statlige selskapet sin posisjonering med å kjøpe Sponsor Service, et selskap mest kjent for sin profilerte leder Terje Bogen og sine tette sponsorbånd til Norsk Rikskringkasting og norsk idrett.

Avtalen med Sponsor Service åpner for idretts- og kulturarrangementer og skal inkludere overføring av lyd- og bildesignaler, skriver Telenor i en pressemelding. Telenor Bredbånd ser muligheter for å styrke sin posisjon på rettighetssiden, mens Sponsor Service får kanaler for utnyttelse av signalene. Det er ikke spesifisert hvilke arrangement det dreier seg om.

- Telenor Bredbåndstjenester har allerede en rekke rettigheter til TV-innhold og multimedia og ønsker å ta et sterkere ansvar for å utvikle innhold for distribusjon gjennom vårt eksisterende og framtidige bredbåndsnett, seir administrerende direktør Stig Eide Sivertsen i selskapet.

Gjennom å kjøpe seg 10,9 prosent av aksjene i Sponsor Service for 50 millioner kroner får Telenor førsterett til å innholdsrettigheter. Ifølge partene innebærer dette distribusjon på web-TV, WAP og interaktiv TV.

Til toppen