Telenor kjøper svenske kabel-TV kunder

For drøye 1.000 kroner per kunde overtar Telenor det fjerde største svenske kabel-TV selskapet Sweden Online for 195 millioner kroner. Samtidig sikrer selskapet seg domenet "sol.se"

Sweden Online er Sveriges fjerde største riksdekkende kabel-TV operatør med rundt 185.000 tilknyttede hjem, og tilbyr foruten kabel-TV også Internett og datakom-tjenester.

Handelen skjer ved at investeringsselskapet Ratos selger sin halvpart i selskapet til Telenor for 125 millioner kroner. For Ratos var eierandelen et lite hyggelig kapittel, og selskapet taper 28 millioner kroner på salget. I tillegg kjøper Telenor den andre halvparten av selskapet, slik at selskapet tilsammen investerer 195 millioner kroner i selskapet, melder Telenor

- Vi har en ekspansiv strategi for å bli nest størst på det svenske kabel-TV-markedet. Telenor er allerede den ledende distributøren av programinnhold til frittstående kabel-TV-nett i Norden gjennom vårt datterselskap Telenor Vision, og vårt mål er å bli Nordens ledende distributør av TV-program og interaktive tjenester, sier direktør i Telenor Residential, Magnus Johansson.

Sweden Online ønsker nå å ytterligere satse på å etablere seg som en nasjonal tilbyder av bredbånd til sine kunder. Selskapet har 35 ansatte og omsatte i fjor for 200 millioner svenske kroner, med et resultat før skatt på vel 12 millioner.

Gjennom Sweden Online og Telenor Vision distribuerer Telenor TV- og radiokanaler til 455.000 kabel-TV-husholdninger i Sverige. Oppkjøpet forutsetter godkjennelse fra det svenske Konkurrensverket.

Sist Telenor kjøpte kabel-TV kunder var da selskapet Alfanett ble kjøpt i fjor for vel en halv milliard, noe som ga 35.000 kunder.

Til toppen