Telenor kjører aggressiv prisstrategi

Telenor har flere kunder enn noen gang, og fortsetter å kjempe med stadig lavere priser.

Etter en periode med kundeflukt fra Telenor Mobil, har selskapet snudd trenden og har i dag flere kunder enn noen gang.

- Vi er blitt enklere og billigere, fortalte informasjonssjef Arild S. Johannessen i Telenor til digi.no i juli.

Telenor har en uttalt målsetting om å ha konkurransedyktige priser, som gir tydelige resultater. Bare siden mars har over 73.000 nye kunder strømmet til Telenor.

I går varslet Telenor Mobil en ny kuttrunde på GSM-priser til alle sine kundegrupper. Både for Privat-abonnementet, djuice-abonnenter, samtaler til fasttelefon og Bedrift settes prisene ned.

    Les også:

Tidligere i sommer satte også Telenor ned prisen på bredbånd basert på SHDSL-standarden (symmetrisk internett-aksess med lik opplastings- og nedlastingshastighet) med rundt 40 prosent.

Dermed blir Telenor prisledende også på dette markedet og konkurrerer sterkere på bedriftsmarkedet og mot SMB-bedrifter.

Informasjonssjef Arild Johannessen forteller til Teleavisen at behovet for SHDSL-teknologi ikke bare er for de store bedrifter. Fordi bruken har endret seg fra ren surfing til mer fildeling over Internett, er tilbudet like interessant for små som store bedrifter.

En annen interesse er IP-telefoni som tvinger seg fram. Telenor inngikk i mai en rammeavtale med Alcatel for utvidelse av eksisterende DSL nett i Norge og leveranse av nye DSLnett i andre land.

Avtalen omfatter trippelnett-tjenester som også gir IP-telefoni og TV-kanaler. Med trippelnett går både teleselskaper og TV-kabelselskapene inn i hverandres markeder. Telenor kan dermed tilby både tale, data og video over DSL i tillegg til raske internett-tjenester samtidig.

Til toppen