Telenor kontrollerer fortsatt telefonabonnementet

Telenor tar fremdeles inn nær 100 prosent av abonnementsinntektene fra telefonimarkedet, eller nærmere 99,5 prosent.

Ifølge Post- og teletilsynets foreløpige telestatistikk for 2000, økte Telenor markedsandelene av inntektene fra telefonabonnement fra 1999 til 2000, fra 99 prosent til 99,5 prosent.

I andel av trafikkinntektene, ekskludert abonnementsinntekter, endte Telenors markedsandel ved utgangen av 2000 på 81,9 prosent, ned fra 88,7 prosent i 1999 og 97 prosent i 1998. I prosentandel av trafikkminutter endte Telenor på 79 prosent, ned fra 87,9 prosent.

De andre teleaktørene endte med andeler på trafikkinninntekter uten abonnement for Tele 2 på 8,2 prosent, Enitel 3,9 prosent, Song Networks 1,7 prosent, mens alle andre delte på 4,3 prosent. Trafikkminuttene er fordelt med 12 prosent på Tele2, 4,9 prosent på Enitel, en prosent på Song Networks og 4,3 prosent på alle andre aktører.

I telestatistikken som er høyst foreløpig kan en også lese at Telenor Mobil får en større andel av sine inntekter fra abonnement og andre avgifter. Her finns inntekter fra originering, terminering og samtrafikk, som Telenor tjener ekstra mye på i forhold til andre operatører på grunn av sin størrelse.

Det ble i 2000 sendt 1.240.502 SMS-meldinger, mens mobiltelefonpenetrasjonen endte på 74,8 prosent.

Markedsandeler mobiltelefoni:

I prosent
Mobiltrafikk NetCom Sense Telenor M Andre
GSM 26,5 3,4 65,5 4,6
Kontantkort 29,3 1,3 64,4 5
Trafikktid 21,1 1,4 77 0,5
SMS 24,3 2,5 72,2 1
Inntekter
Trafikk 26,6 1,8 70,7 0,9
Abo/avg. 22,4 1,1 75,7 0,8
SMS 30,9 2,6 65,3 1,2

Kilde: Post- og teletilsynet

I markedet for leide linjer leder Telenor stort med 71,8 prosent markedsandel av verdien i markedet. Her er Enitel nummer to med 12,8 prosent, Song Networks med 7,7 prosent, Bane Tele 4,5 prosent og Priority Telecom 2,3 prosent. Andre aktører deler på 0,9 prosent.

Statistikken sier også noe om mitt og ditt ringemønster. Hver gang du snakker med noen i mobiltelefonen tar det i gjennomsnitt halvannet minutt. På fastnettet ringer du tre ganger mer.

For i 2000 ble det ringt i 2.998.986.000 (2,9 milliarder) minutter via mobilnettene, 1.930.741.000 (1,9 milliarder) ganger, mens tilsvarende på fastnettet var 24.792.209.000 (24,7 milliarder) minutter, fordelt på 5.045.183.000 (5 milliarder) samtaler.

Dessuten satt 619.971 med betalt Internett-abonnement, mens der fantes 793.284 gratistilknytninger. 843 hadde xDSL-tilknytning til telenettet, mens 16.344 kabel-TV abonnenter surfet via kabel-TV kabelen.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen