Telenor krever 35 øre for hver SMS-kvittering

Hittil har leveringsrapporter per SMS vært gratis. Det vil Telenor ha slutt på. Fra 1. april forlanger selskapet 35 øre per kvittering.

Mange SMS-brukere, for ikke å si de fleste, vil gjerne ha en kvittering på at tekstmeldinger de sender faktisk er kommet frem til mottakeren. Tjenesten har vært tilbudt brukerne i en årrekke, uten ekstra kostnad, men ifølge Telenor er det nå så mange som benytter seg av tilbudet at det er på tide å ta seg betalt.

Aftenposten avslører i dag at Telenor fra 1. april vil beregne seg 35 øre per kvittering, noe som trolig betyr nye millioninntekter for den gamle monopolisten.

- Den siste tiden har volumet gått kraftig opp, og påført oss en betydelig kostnad. Derfor ser vi oss nødt til å ta betalt for tjenesten, sier informasjonssjef Sigurd Sandvin i Telenor Mobil til Aftenposten.

- Jeg antar at bruken vil begrenses nå som vi tar betalt for tjenesten. Det er ingen målsetting for oss å tjene masse penger på dette. Alle varer og tjenester koster penger, sier Sandvin videre, og avviser overfor avisen at prishoppet kommer som en reaksjon på Post- og teletilsynets vedtak om at Telenor Mobil må redusere sine priser på SMS til andre operatører med 25 prosent.

Les også

- Denne avgjørelsen ble tatt før det vedtaket, sier Sandvin til Aftenposten.


Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet uttrykker overraskelse over Telenors nye prispolitikk.

- Vi hadde forventet lavere priser i SMS-systemet - ikke høyere. Men Telenor er sin fulle rett til å ta seg betalt for denne tjenesten. Det blir spennende å se hva Telenor oppnår med dette, sier han til Aftenposten.

NetCom har foreløpig ingen planer om å ta seg betalt for sine kvitteringstjenester.

Til toppen