Telenor krever mer for "skoleveien"

I dag øker prisen på "Den elektroniske skolevei". Telenor Bedrift reduserer sponsingen av Internett til 700 skoler fra fjorårets 18 millioner til 10 millioner kroner i år. Bakgrunnen er frykt for at tilbudet skal bli for populært - og for dyrt for Telenor.

I dag øker prisene på Internettabonnement for nye skolekunder hos Telenor Bedrift. "Den elektroniske skolevei" koster heretter 7.800 kroner, som er en økning fra 2.500 kroner og 5.500 kroner, avhengig av hvilket tilbud skolene har hatt så langt.

Bakgrunnen for prisøkningen er at Telenor ønsker å begrense omfanget av sponsorvirksomheten, spesielt med tanke på om alle skolene plutselig skulle finne tilbudet interessant. De 700 skolene som deltar i sponsorprosjektet "Den elektroniske skolevei" i dag vil ikke få noen prisøkning før i 1998.

Telenor Bedrift mener likevel de gir skolene et godt tilbud, siden prisene gir en rabatt på 80 prosent på prisen, sammenlignet med prisnivået på det åpne bedriftsmarkedet. Som en del av abonnementet ligger også en prisgaranti som gjør at skolene betaler laveste teletakst uansett om det ligger Internettnode i lokalområdet eller ikke.

- Telenor står ved sine løfter om økonomiske bidrag til skolene på internettområdet, sier informasjonssjef i Telenor Bedrift, Jan Kristensen.

- Om noen skoler nå ønsker å skifte til en annen aksessleverandør på grunn av fremtidige prisøkninger har de god til frem til årsskiftet med å inngå avtaler med andre Internett-leverandører, sier han.

Sponsorprogrammet "Den elektroniske skolevei" ble etablert høsten 1995 for å gi skoler spesialtilbud på ISDN og Internettoppkobling, som en startshjelp til skolene for å benytte Internett i en læringssituasjon, både til informasjonsinnhenting og som et middel for å kommunisere med elever ved andre skoler i inn og utland.

Til toppen