Telenor lager 3D-spill for industrien

Telenor har laget et alternativ til dagens 3D-spillsystemer. Gjennom et nytt selskap skal industrien få avanserte simulatorer.

Telenor har skilt ut sitt avanserte forskningsmiljø for virtuell virkelighet i et eget selskap. De åtte forskerne med sin tidligere sjef Ola Ødegård i spissen eier 45 prosent av Octaga

Forskerne får med seg Dovre - et prosjekt de har arbeidet på i mange år. Ødegård foklarer Dovre som et alternativ til systemene som ligger i bunnen av dataspill som Quake. Slike systemer lar mange brukere dele felles 3D-modeller med lyd og tekstbeskjeder. Men systemene er proprietære og krever lisenser hvis du vil utvikle andre programmer eller spill med dem.

Dovre er et system basert på åpne standarder. Systemet kan dermed vise VRML-filer og annet materiale som mange bedrifter allerede sitter på. Octaga er dessuten snart ferdig med en MPEG-4 versjon, forteller Ødegård til digitoday.no.

MPEG-4 er en paraplystandard som dekker fil- og overføringsspesifikasjoner for video, animasjon, 3D-grafikk og lyd. I tillegg er MPEG-4 laget for å tilpasse seg avspillermaskiner og båndbredden de har tilgjengelig. MPEG-4 vil derfor i fremtiden brukes på mobiltelefoner. Dovre gir en plattform for å lage 3D-miljøer der brukere kan jobbe sammen. Octaga har laget både en server-versjon for Windows og SGI (Silicon Graphics) og klienter for flere plattformer.


- Målgruppen er store industribedrifter som trenger å la grupper av ansatte jobbe med komplekse, visuelle problemer, forteller Ødegård. Han vil foreløpig ikke fortelle noe om kunder, utover sine største eiere.

Til toppen