BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor: Lanserer IP-telefoni første halvår '98

ITUs arbeid med IP-telefonistandarden H.323 går svært hurtig og versjon to skal være klar i januar. Telenor Nextel støtter standardiseringsarbeidet, og vil innen utgangen av juni neste år lansere de første tjenestene for IP-basert telefoni.

Øystein Kvistad
10. okt. 1997 - 19:15

Det er Ivar Plathe, ansvarlig for Telenor Nextels prosjekt "Telekom over IP", som opplyser dette.

Telekom over IP omfatter alt fra vanlig taletelefoni til tjenester som multimedia, web-senter (bruker www som en intelligent agent til å rute samtaler til mottaker) og såkalt unified messaging, det vil si ulike meldinger som sendes over IP til en personlig postkasse eller til tilsvarende medium - eksempelvis talepost til en fastlinjetelefon, GSM-tekst, melding til personsøker eller en gammel, god faks.

Det første signalet om at Telenor Nextel har ambisjoner om å tilby telekomtjenester over IP kom da Post- og teletilsynet onsdag 1. oktober offentliggjorde tildelingen av prefiksnumre til 15 ulike søkere. Telenor Nextel var blant selskapene på lista (prefiks 1533), og den våkne leser skjønte vel allerede da at selskapet akter å tilby IP-telefoni etter 1. januar 1998.

- Ja, vi vil gjennomføre samtrafikkforhandlinger med Telenor med sikte på å tilby slike tjenester iløpet av første halvår 1998, bekrefter Plathe, som ser et stort potensial for slike tjenester:

- Undersøkelser viser at hele 40 prosent av all internasjonal telefontrafikk er faks, og vi er ikke i tvil om at de fleste av disse brukerne heller vil foretrekke høykvalitets og umiddelbar data-, video- og talekommunikasjon over IP dersom de alternativt tilbys slike tjenester, sier Plathe.

Den samme konklusjonen trekkes av den internasjonale teleunionen (ITU), som i en ny rapport som ble presentert under den store Telecom Interactive-messen i Geneve nylig, slår fast at "IP-telefoni blir telekomoperatørenes største utfordring noensinne".

ITU-rapporten peker på den økende likheten mellom de tjenester som de tradisjonelle telekomselskapene tilbyr i sine telenett og de som finnes i internettselskapenes produktsortiment. Men de forskjellene som finnes mellom Internett og telenettene hva kommunikasjonsprotokoller og prissettingsmodeller angår - for ikke å snakke om lovmessige og regulatoriske ulikheter - gir definitivt internettselskapene et betydelig overtak i forhold til de tradisjonelle telekomoperatørene.

Det faktum at man via Internett kan ringe en utenlandssamtale til samme pris som en tradisjonell lokalsamtale koster, vil ryste de tradisjonelle telekomselskapene i grunnvollene, konkluderer ITU i sin rapport.

Riktignok har en rekke av de tradisjonelle televerkene - som AT&T, Deutsche Telekom og Telecom Finland - allerede innledet betydelige pilotsatsinger på internettelefoni, men det er først og fremst nykommerne, internettselskapene, som kommer til å spise markedsandeler på IP-telefoni i årene som kommer, er ITUs vurdering.

Det er en visjon som også norske Telenor Nextel deler. Ja, selskapet har sågar internasjonale ambisjoner i en rolle som såkalt ITSP - Internet Telephony Service Provider.

-Telenor Nextel ønsker å kunne etablere ITSP-er både i Norge og i andre land, i samarbeid med en eller flere såkalte ITXC-er (Internet Telephony Exchange Carrier), sier Plathe til digi.no.

- Vi ser på telekom over IP som et internasjonalt konkurransemarked, derfor må vi også ha internasjonale ambisjoner, sier informasjonsdirektør Arne Cartridge i Telenor Nextel.

Selskapet etablerer nå et eget H.323-nett, et slags "nett i nettet" om du vil, der de viktigste komponentene utgjøres av

  • de fysiske terminalene (multimedia-PC for tale, data, video),
  • en såkalt gatekeeper som svitsjer all konroll-signalering og håndterer adgangskontroll, sikkerhet, ressurshåndtering, fakturering osv.,
  • en gateway som sørger for samtrafikk med vanlige telefoner og ISDN videokonferanser, og
  • en MCU (multipoint controller unit) som sørger for miksing og svitsjing av tale/video i flerpartskonferanser.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra