Telenor lanserer mobiltjenester i Sverige

Den første telefonitjenesten som Telenor lanserer i Sverige heter "djuice". Lanseringen er bare noen uker unna og kan bane veien for et større framstøt fra Telenor mot det svenske markedet.

Telenors første inntreden i det svenske mobilmarkedet skjer via en avtale med Europolitan Vodafone der Zalto Communications AS blir serviceprovider og djuice varemerket. Telenor har i hele vår blinket ut Sverige som et satsingsområde og tar nå det første steget som service provider på mobiltelefoni.

Ifølge kommunikasjonsdirektør i Telenor Mobile Communications, Dag Vangsnes, er lanseringen bare noen uker unna og aktivitetene i Sverige skal være i full gang i september når startskuddet i Volvo Ocean Race (tidligere Whitbread) går. Telenor Mobile Communications er nemlig hovedsponsor til Knut Frostads båt, som også kalles for djuice, og bruker 65 millioner kroner på den internasjonale lanseringen av varemerket djuice.

Vangsnes sier at det i tillegg til djuice kan komme andre lanseringer i det svenske markedet på mobilsiden, også på innholdssiden.

- Vi vil lansere unike innholdstjenester knyttet til racet i god tid før det starter, og det kan godt skje før sommeren.

Vangsnes sier at Telenor har forberedt sin svenskesatsing mens arbeidet med å fjerne aksjonæravtalen selskapet har hatt med British Telecom om svenske Telenordia har foregått. Denne aksjonæravtalen hindret Telenor å lansere blant annet egne mobiltjenester i Sverige.

- Jeg kan bekrefte at vi ikke har sittet med hendene i fanget, men har forbredt oss på en tilværelse uten aksjonæravtale, sier han.

- Vi starter forsiktig mot ungdomssegmentet og avanserte mobilbrukere mellom 15-30 år og hiver på mer køl ettersom vi må.

At Telenor nå velger å gå for djuice som sitt første mobilporodukt i Sverige nå, sier Vangsnes, kommer dels av konvergensen mellom mobilt Internett og abonnement, dels av arrangementet Volvo Ocean Race og dels av det å bygge djuice som et internasjonalt varemerke.

I Norge er Zalto.com en egen mobiltjeneste, mens djuice er markedsført som en mobil portal uten tilknyttning til et spesielt mobilabonnement eller operatør.

- Vi vurderer Europolitan Vodafone som en attraktiv partner i Sverige med avanserte tjenester og høy kvalitet, sier viseadministrerende direktør i Telenor Mobile Communications, Morten Karlsen Sørby.

Zalto Communications har tidligere mobilsjef i Telenor, Stig M. Herbern som styreleder, og han eier også 8,5 prosent av aksjene i selskapet. Zalto hadde vel 60.000 aktive mobilkunder i Norge ved årsskiftet.

Til toppen