Telenor lykkes ikke som mobilpusher på si

Telenor Mobil har nå også fått erfare det samme som mange andre nykommere i mobilbransjen. Å satse utenfor de eksisterende mobilselskapene koster flesk. Zalto er blitt ett millionsluk og Smart Club Telecom, der Telenor eide halvparten er lagt ned.

For Telenor ASA har tapt store penger på mobilproduktet Zalto. Zalto Communications ble etablert i fjor for å demme opp mot konkurransen av et utall nye mobilaktører med tidligere administrerende direktør i Telenor Mobil, Stig M. Herbern som styreleder og privat aksjonær med 8,5 prosents eierandel og 5,5 millioner av kapitalen.

Målsetningen på 100.000 brukere i 2000 ble aldri nådd. Til overmål ble 38.000 kunder strøket av kundelistene i fjor høst fordi de ikke tok abonnementet i bruk, eller ikke ringte i hele tatt. Trolig satt ikke selskapet med mer enn 60.000 kunder mot slutten av året.

Zalto påfører Telenor et driftsunderskudd på 105,6 millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv, mens inntektene er på 11,9 millioner kroner. Dette er blant de dårligste i klassen blant mobilnykommerne. Selv Site, som nå er solgt til Sense, hadde større inntekter enn Zalto.

Herbern sier til Dagens Næringsliv at resultatet for i fjor var som forventet.

Zalto som varemerke kan allerede nå være i ferd med å forsvinne. I sin svenske mobilsatsing er det riktignok Zalto Communications som er operatørselskapet, men mobiltjenestene selges under varemerket djuice.

Til toppen