Telenor melker Norge i alle kanaler

I Norge er Telenor overlegen i alle kanaler: mobil, fasttelefon, ADSL, parabol og kabel-TV.

Til tross for nedbygging av tidligere monopoler og økt konkurranse beholder Telenor kontrollen i alle kanaler på det norske markedet. Telenor er største aktør uansett hvilken kanal man ser på: mobil, fasttelefoni, Internett/ADSL, satellitt-TV og kabel-TV.

digi.no har samlet tallene for markedsandeler og antall kunder i de ulike markedene ved utgangen av 2003. Disse viser at Telenor er klart størst, uansett kanal:

Mobil: Telenor Mobil beholder godt over halvparten av kundene i det norske mobilmarkedet. Med sine 2.360.000 mobilabonnenter har selskapet en markedsandel på 57 prosent. TeliaSonera-eide NetCom er ikke i nærheten av Telenor. NetCom hadde 1.195.000 mobilabonnenter ved utgangen av 2003 , noe som gir en markedsandel på knappe 30 prosent.

Fasttelefoni: Telenor er fortsatt konge innen fasttelefoni. Selskapet har en markedsandel på 69 prosent, målt i antall trafikkminutter. Fasttelefoni-virksomheten genererte en omsetning på 5,18 milliarder kroner til Telenor i 2003. Ingen av de mindre aktørene, deriblant Tele2 Norge, er i nærheten av Telenors markedsandel.

Internett/ADSL: Telenor har 61 prosent av markedet for bredbåndskunder (ADSL). Største konkurrent er NextGenTel som har bygget ut eget ADSL-nettverk uavhengig av Telenor. NextGenTel hadde i juni 2003 en markedsandel på 22,6 prosent på xDSL-tjenester, ifølge selskapets egne tall.

Kabel-TV: Telenor Avidi er største aktør innen kabel-TV-distribusjon med sine 380.000 kunder i Norge ved årsskiftet 2003. Største konkurrent er UPC, som ved utgangen av tredje kvartal hadde drøye 340.000 kunder.

Satellitt/parabol: Telenor-eide Canal Digital er den største distributøren av TV-signaler via satellitt i Norden. Selskapet hadde ved utgangen av 2003 totalt 763.000 kunder i Norden. Største konkurrent, Viasat, hadde kun 439.000 kunder i Norden.

Telenor har gjort det særlig bra innen satellitt/parabol. Fra utgangen av 2002 har Canal Digital økt antall kunder fra 701.000 til 763.000 kunder, mens konkurrenten Viasat har tapt markedsandeler. Informasjonssjef Ingrid Schiefloe i Canal Digital er svært fornøyd med utviklingen.

– Vi er veldig godt fornøyd med resultatene. De er bedre enn vi hadde turt å håpe på. En av forklaringene på veksten er at vi har jobbet hardere med å beholde de eksisterende kundene, sier hun til digi.no.

Telenors store melkeku er imidlertid mobilvirksomheten. Telenor Mobile sto for nesten halvparten av omsetningen i Telenor-konsernet i fjor. Drøye 9,6 milliarder kroner kom fra det norske mobilmarkedet, mens over 12 milliarder kroner ble generert fra Telenors eierandeler i de utenlandske teleselskapene.

Til toppen