Telenor misliker påstått PR-plagiat

Telenor kaller Bredbåndsfabrikkens siste avisannonse for plagiat av selskapets børskampanje, men vil foreløpig ikke gjøre noe. Bredbåndsfabrikken mener det er et forsøk på å ironisere over Telenor.

Det er i noen av dagens aviser at Bredbåndsfabrikken AS presenterer en helsides annonse med bilde av administrerende direktør Bjørn Erik Reinseth laget i samme mal som annonsene Telenor bruker i sin børskampanje som nå pågår. Bredbåndsfabrikkens annonse ser du på bildet til venstre, og et eksempel på Telenors annonse ser du til høyre.


- Vi har sjekket om dette er en del av en kampanje eller om det er et enkeltstående tilfelle, sier pressetalsmann i Telenor, Dag Melgaard. Han misliker denne typen annonse sterkt fordi den kommer nå, og kan føre til at folk tar feil.

- Når vi nå skal på børs har vi ikke råd til at noen kan ta feil av hvem det er som skal på børs. Vi hadde satt pris på at Bredbåndsfabrikken brukte egen fantasi til å lage egne annonser, og ikke på vår bekostning, sier han.

Melgaard aksepterer at selskap ironiserer over Telenor og dets markedsføring, noe blant annet Tele2 har gjort med dels ironiserende annonser. - Det har for så vidt vært morsomt, sier Melgaard. - Men da var det åpenbart at det var snakk om harselas og ironi.

- Dette er ikke bare ironi, men bare plagiat, mener Melgaard.

Han sier at Telenor ikke gjør noe mer med denne saken, men synes aktører i markedet bør holde seg for gode til å kopiere Telenors idéer, og heller skaffe seg oppmerksomhet på egen hånd.

Salgs- og markedsdirektør, Jarl Øverby, hos Bredbåndsfabrikken sier annonsen i utgangspunktet er et engangstilfelle, og hevder at målet er å forsøke å ironisere over det Telenor gjør.

- Telenor er et stort troll med mange hoder, og vi forsøker å rette fokus mot det vi driver med i forhold til Telenors kampanje, sier han.

- Vi har kjøprt en mengde annonser i høst og vil ikke si vi mangler kreative evner, understreker Øverby, som også sier at det kommer flere markedsframstøt.

- Vi vil gjøre vårt for å gjøre folk oppmerksom på at det er forskjell på ekte bredbånd og andre løsninger i markedet, sier han.

Til toppen