Telenor Mobil fikk svenskeproblemer

Da Telenor-sjefen dro på Sverige-tur fikk han føle mobilproblemene på kroppen. Stor ferietrafikk og shoppingtur i gråværet til Sverige utløste kapasitetsproblemer for Telenor Mobils kunder i Sverige.

Ferie skal normalt påkalle de gode vibrasjonene, men for mange Telenor-kunder som befant seg på ferie eller shoppingtur på den svenske vestkysten ble det ikke særlig enkelt å ringe hjem for å fortelle å ta i mot bestillinger eller fortelle hva de hadde handlet. Irritasjonsmomentet ble påtakelig fordi mobiltelefonen ikke klarte å koble seg til de svenske operatørene.

- Problemet toppet seg før og i helgen. Grunnen var at våre estimater for hvor mye kapasitet vi skulle ha på den delen av nettet slo feil, sier assisterende informasjonssjef i Telenor Mobil, Esben Tuman Johnsen.

- Kapasiteten er beregnet ut fra tidligere trafikk i denne delen av året i samarbeid med Telia, men i år slo regnestykket feil, slik at vi ble nødt til å gjennomføre strakstiltak på søndag for å utbedre kapasiteten i denne delen av nettet, sier Tuman Johnsen til digi.no.

Og mange ble nok ganske irriterte på den manglende dekningen. Telenor Mobil har lagt opp til en strategi hvor man flytter kapasiteten i mobilnettet etter behov. Om vinteren har man rutet kapasiteten til fjellet og steder som opplever økt behov for dekning, og om sommeren legges denne dekningen til Sørlandet og den svenske vestkysten hvor feriefolket befinner seg.

Telenor Mobil er klar over folks ringebehov ved spesielle anledninger og hadde rigget opp ekstra dekning i Arendal denne helgen under Offshore-stevnet med Røkke og Co. og de hadde den samme utvidelsen av nettet oppe under Quart-festivalen tidligere i juli.

- Vi forstår kundenes frustrasjon når de står med en mobiltelefon i hånda, og den lyser mot deg med beskjed om at den ikke får kontakt med operatør, sier informasjonssjefen.

- Jeg var selv i Gøteborg og skjønte ikke helt hva som foregikk og fikk bokstavelig talt føle problemet på kroppen.

Det som skjer i praksis er at signaleringslinkene faller ut, slik at mobilbrukerens ID ikke får kontakt med den norske sentralen som skal gi beskjed videre om at telefonen er i utlandet og skal kobles opp mot utenlandsk operatør.

Derfor har vi lagt inn flere linjer mellom Norge og Sverige i helgen, slik at problemet nå er borte, og trafikken skal fortone seg som normal for kundene igjen. Det er viktig å nevne i denne sammenhengen at slike problemer dukker sjelden opp, skulle det gjøre det er det lurt å vite hvordan man manuelt går inn i telefonens meny og forsøker å velge en annen operatør enn den telefonen velger, avslutter Tuman Johnsen som sitter trygt på kontoret i Oslo og ringer fra fastlinje.

Til toppen