Telenor Mobil opplevde sin største kollaps

En feil under en oppgradering fjernet summetonen til over 200.000 abonnenter.

Oslo (NTB): Mobilkundene til Telenor i Oslo mistet summetonen onsdag kveld da landets største teleselskap skulle oppgradere en sentral.

Telenor skulle bare oppgradere en av sine sentraler i Oslo. Arbeidet var planlagt på forhånd, men ingen kunne se for seg konsekvensene det fikk.

– Dette er beklagelig, og ekstra beklagelig ettersom det skjedde under et planlagt arbeid som gikk feil, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor til VG Nett.

Mellom 200.000 og 300.000 abonnenter kunne verken ringe eller sende meldinger mellom klokken 22.30 og 23.15.

– Det som skjedde var resultat av et planlagt arbeid. De som jobbet med dette fikk heller ikke beskjed om feilen, ettersom vakttelefonen de kunne nås på heller ikke fungerte, sier Sollid.

Feilen ble rettet opp da teknikerne i sentralen som skulle oppgraderes, gjorde en omstart av hele systemet.

Telenor har aldri registrert en så omfattende kollaps tidligere, og skal evaluere hendelsen i etterkant.

Til toppen