Telenor Mobil sa ja til slutt

Telenor Mobil nektet Forbrukerombudet (FO) å distribuere retningslinjer for markedsføring til selskapets forhandlere. Etter flere runder mellom selskapets advokat og FO, har selskapet ombestemt seg.

FO kontaktet Telenor Mobil på bakgrunn av en henvendelse fra Forbrukerrådet Vest-Agder vedrørende markedsføring av Telenor Mobil-abonnement, som ble annonsert i juni i Fædrelandsvennen, Aftenposten og VG.

Annonsene inneholdt teksten "89 øre pr. minutt?" og "Bare prat 89 øre*", og FO mener annonsene sted mot markedsføringslovens paragraf 2 og 3, som forbyr "uriktig, utilstrekkelig veiledende eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter varer og tjenester", når markedsføringen skjer i næringsvirksomhet.

Telenor Mobil avslo FOs henvendelse om å få distribuere FOs oversikt over hvilke opplysninger som må inntas i annonser som markedsfører tilbud på mobiltelefon som forutsetter nytegning av abonnement, blant annet fordi det i stor grad er de lokale forhandleren, som Telenor Mobil har 1.600 av, som står for markedsføringen.

- Oversikten er en detaljering av markedsføringsovens paragraf 2 og 3, sier forbrukerombud Torfinn Bjarkøy til digi.no.

Han sier at FO mener Telenor Mobil har plikt til å distribuere informasjonen, eventuelt utlevere adresselister slik at FO kan distribuere informasjonen direkte.

Informasjonsdirektør Berly Lund Grønning i Telenor Mobil, sier til digi.no at selskapet bruker store ressurser på å informere forhandlerne om gjeldende regler.

- Vi har flere personer som jobber med informasjon til forhandlere angående lokal markedsføring.

Markedsdirektør i Telenor Mobil, Jo Lunder, sier at selskapet ikke vil overlevere adresselister, men at selskapet nå vil distribuere FOs informasjon til forhandlerne.

Forbrukerombud Torfinn Bjarkøy forteller om jevnlige klager på mobiloperatørenes markedsføring - særlig i forbindelse med kampanjer .

Til toppen