19. mars mottok Telenor et skarpt brev fra Post- og teletilsynet (PT) der tilsynet beskylder Telenor for massive regelbrudd i forbindelse med fast forvalg.
Bytter du teleoperatør, er Telenor tvunget til å legge inn fast forvalg slik at du ikke først må slå ekstrasiffer for å bruke din teleoperatør. Men det er Telenor som eier linjen inn til huset ditt og styrer fast forvalg, noe som gir dem full oversikt. Denne informasjonen bruker Telenor til å velge ut og kontakte kunder de vil vinne tilbake, hevder tilsynet.
Les hele saken: Tormod spionerer på ditt ringemønster |
Det tar flere timer før Telenor gir respons på digitoday.nos forespørsel om brevet fra PT. Men endelig ringer Helge Qvigstad, informasjonsdirektør i Telenor Telecom Solutions, tilbake.
- Er det sant at Telenor spionerer på kunder som har byttet teleselskap for å vinne dem tilbake?
- Vi kommenterer ikke saker vi arbeider med å svare på. Vi svarer til Post- og teletilsynet, ikke til mediene, sier Qvigstad.
Foreløpig har Telenor hatt seks arbeidsdager på å svare tilsynet, men Qvigstad kan ikke si noe om når Telenor er ferdig med sitt svar.
- Det har gått flere brev i denne saken, men nå trues dere med bøter. Er det slik at dere venter til siste mulighet før dere reagerer?
- Vi trenerer ikke saksbehandlingen. Dette er svært kompliserte tekniske spørsmål, sier Qvigstad.
- Det er ikke flaut å bli anklaget for regelbrudd av Post- og teletilsynet, og det er ikke dårlig PR for Telenor. Det mener informasjonsdirektøren i Telenor Telecom Solutions.