Telenor Nett punger ut - beklager feil

Telenor Nett beklager sterkt at trafikken fra Telenor Mobil til NetComs kundeservice ved en feil ble koblet til en telefonsvarer som varslet om for stor trafikk. I en avtale Telenor Nett og NetCom GSM undertegnet fredag vil Telenor Nett yte NetCom en økonomisk kompensasjon.

Fredagens avtale mellom Telenor Nett og NetCom GSM betyr at partene har kommet til enighet uten å gå veien om rettsapparatet. NetCom GSM har tidligere vurdert å saksøke Telenor på grunn av feilen som midt i NetComs julekampanje kan ha påført selskapet tap på mellom 15 og 20 millioner kroner, ifølge NetComs egne beregninger.

Telenor Netts feil skjedde da selskapet skulle legge inn et nytt tjenestekonsept. Resultatet var at Telenor Mobils kunder som forsøkte å ringe NetComs kundeservice på 168 kom til en telefonsvarer som gav følgende beskjed: "For tiden stor trafikk, vennligst prøv senere." Denne beskjeden ble avspilt i perioden 9. desember 1996 til 7. januar 1997.

Telenor Nett beklager sterkt at kontrollrutinene sviktet slik at feilen ikke ble oppdaget, og at NetComs henvendelser om forholdet ikke ble behandlet grundig nok.

NetCom på sin side beklager at man ikke benyttet de avtalte feilmeldingsrutinene, noe som førte til at feilen ikke ble oppdaget tidligere.

Telenor erkjenner intet juridisk avsvar for å dekke NetComs påståtte tap av kunder grunnet dette forholdet, men sier seg villig til å yte NetCom en økonomisk kompensasjon på rent kommersielt grunnlag for feilen som har skjedd.

Telenor Nett og NetCom er også enige om at avtalens innhold og størrelsen på kompensasjonen ikke skal offentliggjøres.

For NetCom var problemet ekstra stort i og med at Telenor Netts feil kom midt i selskapets julekampanje. Kampanjen innebar billigere telefoner og en toukersperiode da selskapet opererte med høyere provisjoner til sine forhandlere sammenlignet med Telenor Mobils provisjoner.

Til toppen