Les om navneskifte og Nextras fremtidsplaner:
Nextel skal satse på bedrifter og ASPVil ha aksjer til nye oppkjøp
Nå kommer navneskiftet. I en pressemelding i formiddag forteller selskapet at de nå går over til Nextra med en liten "et Telenor-selskap"-tekst under.
- Vi vet at det er dyrt å bytte et godt innarbeidet merkenavn, men mener at vi vil tjene på det i lengden, sier Anders Korshavn, informasjonsdirektør i Nextra.
Korshavn forteller at tjenestene til bedriftsmarkedet vil markedsføres under Nextra-navnet, mens Internett-tilgang for privatkunder fremdeles vil selges som "Telenor Internett" og "Frisurf". Gjennom Nextra skal også Telenor satse sterkere og mer fokusert på Internett-tjenester mot bedriftsmarkedet og markedet i utlandet.
- Vi mener markedet for Internett-tjenester i både privat- og bedriftsmarkedet nå er så modent at utvikling og marketing i disse to markedene bør legges til separate forretningsenheter, sier leder for forretningsområdet Internett i Telenor, Morten Lundal.
Nextra vil fra første dag være den ledende leverandøren av Internett til bedriftsmarkedet i Norge, og ha 200 ansatte, og 30.000 bedriftskunder. Ifølge selskapet gir dette en maredsandel på 40 prosent.
Telenor Nextels virksomhet i det norske privatmarkedet blir skilt ut i en egen forretningsenhet med utgangspunkt i produktene Frisurf og Telenor Internett. Selskapet hadde vel 400.000 enbruker internettkunder ved årsskiftet hvorav vel 45.000 på Frisurf.