Da digi.no sjekket metaggene på Telenor Nextels forside før helgen lå Tele 2, Telia, EUnet, Microsoft, SOL, DinSide, digi.no, Nettavisen og IT-avisen inne som stikkord. Da digi.no sjekket etter helgen var alle ord utenom samarbeidspartneren SOL fjernet.
Metatagger er stikkord som nettsteder legger inn for å rettlede søkemotorene og brukerne av søkemotorene slik at nettstedene tiltrekker seg større trafikk. digi.no har tidligere skrevet om Hakon Gruppen som la inn konkurrenters navn i sine metatagger. De brukte også svært kort tid på å fjerne Rema, Prix og Mega som stikkord etter at digi.no gjorde dem oppmerksom på at de lå inne.
Les om Hakons lureri her:
Rimi-Hagen lurer deg på Internett
Bruken av disse ordene er først og fremst for å trekke til seg brukere som ellers ikke ville ha sett sidene dine. Nettbrukerne får, ved å bruke søkeordene, opp konkurrenter og ikke den bedriften de egentlig søker etter. Dette er en vanlig taktikk for å trekke til seg brukere, blant annet i pornobransjen.
Nå viser det seg altså at Norges største internettoperatør har gjort det samme med sine konkurrenter.
Vi tok en telefon til Telenor Nextel før helgen for å sjekke om hvordan policyen var på innlegging av metatagger hos Norges største internettoperatør. Informasjonssjef Anders Korshavn i Telenor Nextel lovte å ta saken videre og komme tilbake med et svar over helgen.
Når digi.no tar en stikkprøve i dag, mandag, er metatagg-listen plutselig endret. Alle konkurrentnavnene og nettstedene er forsvunnet, og de eneste nettstedene/bedriftsnavnene som ligger inne, er ulike selskap i Telenor-sfæren, inkludert samarbeidspartner Scandinavia Online (SOL).
Da vi ringer Korshavn for å få et svar på våre henvendelse fra før helgen, får vi beskjed om at han ikke har fått tid til å ta saken videre på grunn av møtevirksomhet. Vi opplyser om at det har skjedd en endring på metataggene, og han lover å komme tilbake med svar om én times tid.
digi.no avventer fremdeles svar.