BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor: Ny teknologi skaper trøbbel

Mobiloperatørene brukte fem år på å selge like mange telefonabonnement som fastabonnement. Internettleverandørene brukte tre år på å formidle like mange e-postmeldinger som antall telefonsamtaler. Telenor har sin fulle hyre med å følge utviklingen, og lykkes ikke alltid.

Frode Eriksen
14. okt. 1998 - 14:12

Problemene vises i treg e-post fra Telenor Nextel og at SMS-meldinger knyttet til RingKontant-abonnement fra Telenor Mobil ikke lenger er gratis.

Telenor Nextel lot all e-post gå gjennom én server. Med en eksplosiv vekst i antall e-postmeldinger, som har vokst fra en million meldinger i september 1996 til nesten ti millioner i september 1998, førte dette til e-postproblemene i høst. Nå overtar flere servere ulike oppgaver i distribusjon av e-post.

- E-post har blitt en kritisk applikasjon. Det er for mange en del av den personlige auraen, sier administrerende direktør i Telenor Nextel, Morten Lundal.

Han konstaterer at Internett brukte tre år på å distribuere like mange meldinger, som Telenor brukte 100 år på i form av telefonsamtaler.

Lundal sier det var umodent å ikke forutse e-postproblemene av selskapet, men vil likevel ikke garantere distribusjonen ennå.

Stig Herbern i Telenor Mobil kan på sin side glede seg over en eksplosjon økning i antall mobilkunder og i antall SMS-meldinger. I løpet av få uker regner Herbern med at antall mobilkunder (inkl. NetCom) passerer antall fasttelefonkunder.

En rekke av de nye kundene kommer som RingKontakt-kunder. I denne gruppen finnes som oftest unge mennesker og er den mest betydelige driveren i den sterke veksten i antall SMS-meldinger, som har økt fra halvannen million i januar til ti millioner første uke i oktober.

Den enorme pågangen var ikke beregnet da meldingstjenesten ble tilbudt Ring Kontant-kundene i sommer. Gratisløsningen skulle imidlertid ikke vare lenge og det har lenge vært planlagt en løsning for å fakturere denne tjenesten, som Telenor innførte da NetCom kom med et tilsvarende tilbud.

- Veksten siden i sommer har vært enorm, konstaterer Herbern. - Fingerferdigheten i å sende kreative meldinger er stor, med en overvekt av SMS mellom klokken ti og elleve om kvelden. Av de ti millioner meldingene som gikk første oktoberuke, skrev to millioner seg fra tidsrommet mellom klokken 22 og 23 på fredager.

En konsekvens av dette er at Telenor Mobil neste uke stenger SMS-tjenesten på RingKontant noen timer for å installere en node som tar unna 500 meldinger hvert sekund. Dessuten blir slike meldinger ikke lenger gratis.

At nye teknologier har slått bedre igjennom enn gamle, vises også av at antall mobilsvarkunder er 850.000, mens personsvarkunder i fastnettet er 200.000.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.