Telenor ofrer 100.000 mobilkunder

Telenor reduserer kundemassen på mobil i Norge med vel 100.000, når selskapet nå slutter å telle kunder som ikke har ringt ut eller fått samtaler inn i løpet av de siste tre månedene.

Telenor Mobil satt ved utgangen av første halvår med 2.147.000 mobilkunder, som er 145.000 flere enn ved årsskiftet eller 245.000 med den gamle tellemåten. Telenor vil imidlertid slutte med gamlemåten, og slutter å opplyse om kunder som verken har mottatt eller sendt ut samtaler i løpet av de siste tre måneder.

Finansdirektør i Telenor, Torstein Moland, sa under Telenors presentasjon av halvårstallene at hovedtrekkene for Telenor mobilvirksomhet i Norge var flere kunder, som ringer mer, samt sterk vekst hos service providere. Telenor opplever i likhet med NetCom sterk SMS-vekst med hele 80 prosent til 630 millioner betalbare meldinger, noe som betyr at SMS-meldinger nå utgjør 12 prosent av selskapets inntekter. På grunn av nedleggelse av NMT 900 mobilnettet har 57.000 NMT-kunder forsvunnet ut.

Moland medgav at Zalto Communications presset resultatene i gal vei.

I første halvår i år brukte hver Telenorkunde mobiltjenester for vel 336 kroner (319 kroner om en tar med de 100.000 "ekskluderte" kundene), som er opp fra 324 kroner (313 kroner). Abonnementskunder øker sitt tjenesteforbruk, mens kontantkortkundene til Telenor bare ringte for 138 kroner per måned.

Telenor vurderer selskapets egen markedsandel i mobilmarkedet til 63 prosent, mot 69 prosent ved samme periode i fjor. Mobilpenetrasjonen er ifølge Telenor nå oppe i 78 prosent.

Området Mobile Communications omsatte for 5,9 milliarder kroner etter første halvår, opp fra 4,5 milliarder på samme tid i fjor. Ebitda-resultatet endte på 1,9 milliarder (1,2 milliarder), mens driftsresultatet endte på 1,2 milliarder (0,7 milliarder).

Til toppen