Telenor og DnBs nettsatsing dempes

Telenor og DnB skulle lage Norges viktigste Internett-markedsplass. Nå har sjefen sluttet og ambisjonene skaleres ned.

Telenor ASA og Den norske Bank AS overrasket mange da de i mai i fjor lanserte sitt Doorstep-prosjekt. Samarbeidet mellom to av Norges største selskaper skulle skape en sikker markedsplass for alle deres kunder, det vil si nesten alle norske innbyggere. Doorstep AS skulle bli de to selskapenes hovedaktivitet på Internett. Men for tre uker siden kunne digitoday.no avsløre at de to gigantbedriftene ikke var så sikre lenger og lanseringen er utsatt. I mai i fjor rådet det fremdeles en enorm optimisme rundt Internett. Men nå har Telenor og DnB redusert ambisjonene. Les om utsettelsen: DnB/Telenors nettbutikk har stoppet opp

Doorstep vil ikke konkretisere endringene, men det er klart at ambisjonene er redusert. Den opprinnelige planen var å lage en markedsplass med eksklusiv betalingssystemer som bare Doorstep skulle bruke. Men tidligere i dag ble en av grunnstenene i satsingen, Zebsign, fusjonert med konkurrenten Posten Ergosign. Zebsign er et system for å signere transaksjoner på Internett med mobittelefonen din. Les om fusjonen: Telenor og Posten skal sikre Internett sammen

- Kollapset i Internett-bransjen har gjort Telenor og DnB mindre optimistiske. De tør ikke å satse så tøft som de planla for et år siden, sier en kilde i bransjen digitoday.no har snakket med. Nå planlegger man en markedsplass uten eksklusive betalingssystemer. Dermed blir det langt enklere å kopiere Doorstep.

Etter hva digitoday.no forstår var det også stor motstand fra mektige avdelinger i Telenor om å gi fra seg Internett-initiativet til Doorstep.

En ytterligere faktor bidrar til bildet om reduserte ambisjoner: På mandag sluttet administrerende direktør Knut Oppegaard. Han går tilbake til Telenor Mobil.
- Det Doorstep skal gjøre tar mer tid og blir dyrere enn det vi trodde. Etter at planen ble endret, ligger min kjernekompetanse tettere opp mot Telenor Mobil, sier Oppegaard i en knapp kommentar til digitoday.no

Hans arvtager er tidligere markedssjef i selskapet, Ann-Kristin Hageløkken. Hun hevder at planene er ikke er endret i nevneverdig grad - Doorstep er bare forsinket.

- Vi skal fremdeles lage en markedsplass der Telenor og DnBs kunder skal kunne handle trygt. Vi har allerede signert avtaler med de første vare- og tjenesteleverandørene som skal delta. Når vi åpner markedsplassen er ikke bestemt, men vi sikter mot tredje kvartal, forteller Hageløkken til digitoday.no.

Til toppen