40 selskaper har investert over 10 milliarder kroner for å ta del i bare fem til seks prosent av verdiskapingen i det norske telemarkedet i 2000, opplyser adm. dir. Tore Aarønæs i Norsk Telecom AS.
Ifølge Aftenposten var det kun tre av 40 av Telenors konkurrenter gikk med overskudd i 2000.
NetCom er det eneste selskapet som har greid å ta markedsandeler av betydning fra Telenor. Det nå Telia-eide mobilselskapet har 25 prosent av mobilmarkedet og den har ligget jevnt på det de siste 4-5 årene, viser Norsk Telecoms rapport, skriver Aftenposten.
I snitt har Telenors utfordrere, med unntak av NetCom, tapt 82 øre for hver krone de har omsatt. Samlet har disse bare greid å oppnå en egen verdiskaping på en milliard kroner, skriver Aftenposten.
Post- og teletilsynet har tidligere gjennomført analyser som klart viser at Telenor (og NetCom i mobilmarkedet) fortsatt har en overveldende dominerende markedsposisjon i det norske telemarkedet.
Nye tiltak for økt konkurranse skal gi billigere mobiltjenester
Telenor må gi rabatter til alle
Tele-Tormod kontrollerer nesten alt
NEIDA, vi er ikke trege! JODA, det er konkurranse!
Teletilsyn vil ha mer mobilkonkurranse
Ingen virksom tele-konkurranse
I Telenors lune hånd
Nestenduopol i mobilmarkedet
Telenor hindrer bredbånd
Post- og teletilsynet: - Telenor trenerer saker
Telenor dominerer også på Internett
Telenor tøyer strikken - men den ryker neppe
Føler enkelte tele-aktører overdramatiserer i mediene
Telenor kritisk til tilsynsrapport
Telenor reagerer sterkt på beskyldninger om trenering
Konkurranse er ikke målet for ny telelov
Myndighetene må lage telepolitikken - ikke Telenor