Telenor og NetComs heroinprinsipp

Mobilselskapene har forstått det. For når DU har innarbeidet en fast bruk av mobiltelefonen til å gi DINE korte beskjeder til jobb og familie, slår mobilselskapene til og skrur prisen opp på de korte samtalene. Nå skal DU tynes for enda flere mobilkroner.

På gata heter det heroinprinsippet. Du får den første dosen gratis eller svært billig. Når du er blitt avhengig kan du ikke stanse, selv om prisen skrus opp.

Norske mobilkunders daglige dose av mobilsamtaler er etter hvert blitt en viktig inntektskilde for de to mobilselskapene NetCom GSM og Telenor Mobil.

Mobilselskapene kaller det imidlertid ikke for avhengighet. De kaller det for frihet. DIN frihet.

De siste årene har de to mobilselskapene klart å få nesten 2,6 millioner nordmenn til å bruke mobiltelefon, og stadig flere bruker den som sin primære telefon når de skal snakke med noen. Blant annet til å gi de korte beskjedene som får samfunnet til å fungere så mye bedre. Både NetCom og Telenor Mobil opplyser overfor digi.no at en gjennomsnittlig mobilsamtale varer i to minutter.

Du kjenner deg vel igjen? "Trafikkulykke på E6. Jeg kommer en halvtime for sent til jobben" eller fra barnehagen; "Nei, hun er ikke syk" eller "Husk å stikke innom butikken før du kommer hjem" og liknende småbeskjeder gis primært over mobiltelefonen fordi behovet oppstår der og da. Det har liksom ingen hensikt å vente med å gi disse beskjedene. Dette er den friheten mobilselskapene har gitt DEG, og som DU begjærlig har grepet. Flere har mobiltelefon enn de som har fasttelefon på telefonbordet i gangen hjemme.

Dette er mobilselskapenes verk. Og nå slår de til.

Som dop-langerne på gata skrur de prisen opp når de ser at du har blitt avhengig. Nå varsler de innføringen av startavgift fra henholdsvis 1. januar (NetCom) og 1. februar (Telenor Mobil) på alle mobilsamtaler. Og til tross for lavere priser på selve samtalen vil startavgiften gjøre det betydelig dyrere å gi disse korte men viktige beskjedene som varer under to minutter.

Selskapene sier at de vil ta betalt for det det faktisk koster å koble opp en samtale.

Det synes jeg er helt greit.

Det jeg ikke synes er helt greit er at selskapene først nå argumenterer for dette. Både NetCom og Telenor Mobil har da hatt de samme kostnadene i år, i fjor og året før?

Men dette har selvsagt ikke noe med reelle kostnader å gjøre. Mobilselskapenes argumentasjon er lett å gjennomskue. Det har noe med DIN latskap å gjøre. Mobilselskapene vet at DU er blitt helt avhengig av å gi beskjeder når DU står i barnehagen for å hente poden som likevel ikke er syk, eller fortelle jobben at bilkøen nå er i ferd med å løse seg opp eller at butikken var utsolgt for biffen og at du tar med kjøttkaker til middag i stedet. Du kan bare ikke la være.

Mobilselskapene har gitt DEG en frihet, som DU nå må betale for.

Og prisene kan settes opp nesten uten risiko. For NetCom og Telenor Mobil vet at DU fremdeles vil bruke mobiltelefonen for å ringe inn beskjeder som er korterere enn to minutter. Til tross for at DU til neste år må betale mer for disse samtalene.

DU har blitt helt avhengig.

DET er din frihet.

Til toppen