For Telenor er eierskapet i NKN strategisk viktig ut fra to hensyn. Det første er ønsket om å fylle bredbåndet med innhold og interaktive tjenester, og det andre er å sikre en markedsmessig utvikling av e-læring.
NKN vil på sin side kunne dra nytte av Telenors teknologiske kompetanse. Dessuten mener NKN at det i forbindelse med Telenors bredbåndsutbygging settes store forventninger til utviklingen innen e-læring. Blant annet gjelder dette applikasjoner som kombinerer bruk av tekst, grafikk, animasjoner, lyd og video.
NKN-direktør Sven Erik Skønberg sier til Dagens Næringsliv at selskapets eiere representerer mellom 60 og 70 prosent av Norges arbeidsstyrke. Hittil har det vært brukt rundt 50 millioner kroner på NKN-prosjektet, men Skønberg understreker overfor DN at selskapet vil gå i balanse i løpet av året.
- Målet er å få 20.000 bruker ei år og bli den største e-opplæringsplassen i Norge, sier Skønberg til avisen.