Telenor Privat skrumper

145 i Stavanger og 140 på Steinkjer beholdes og det opprettes en ny enhet for forhandlerservice i Førde. Ellers gjennomføres de bebudede endringene i Telenor Privat som planlagt.

Konsernstyret i Telenor vedtok mandag en omstrukturering av Telenor Privats kundeservice og feilmottak. Kundeservice-enhetene reduseres fra 17 til ni i løpet av 1998. Hamar, Drammen, Kristiansand, Bergen, Kristiansund, Steinkjer, Harstad og Hammerfest, beholdes, mens Oslo vil nedbemannes til et lavere nivå. I tillegg til Førde vil Skien og Kongsvinger etableres som spesialistenheter innen klagebehandling innkreving og forhandlerservice.

145 Feilmottak reduseres fra åtte steder til fire, og skal bli å finne i Trondheim, Stavanger, Gjøvik og Oslo.

De avdelingene for kundeservice og feilmottak som skal legges ned er Sarpsborg, Stavanger, Trondheim Haugesund, Bodø, samt Tønsberg, Kongsvinger, Bergen og Bodø.

- Vi sa i september at vi skulle finne alternativt arbeid til ansatte i andre Telenor avdelinger, sier informasjonssjef i Telenor Privat, Elisabeth H. Gjølme, til digi.no.

Hun sier at Telenor Privat har kommet et stykke på vei i dette arbeidet. Dette er årsaken til at vi valgte å beholde virksomheten i Steinkjer, der en ikke har andre Telenorvirksomheter en kunne oppbemanne i.

- Vi har siden september hatt de ansatte med på en dialog og det er resultatet av dette vi nå ser, ved at vi har gjort noen endringer på det forslaget vi la fram 22. september.

Telenor Privat møter fra nyttår en ny markedssituasjon ved at de tjenestene selskapet i dag har enerett på vil oppheves.

- Vi vil stå oss bedre i den nye konkurransen med den organisasjonen vi nå legger opp til, sier Gjølme.

Mange av endringene vil ikke skje før til neste år, når Telenor går over til å bruke nye IT-systemer. Omstruktureringen er beregnet å gi kostnadsbesparelser på opptil 100 millioner kroner årlig fra 1999.

Til toppen