Telenor rykker inn i India

- Tidenes største lansering av mobiltjenester.

Det er en stolt dag for Telenor. Norges telegigant lanserer i dag mobiltjenester i India, verdens nest mest folkerike land.

På én og samme dag lanserer det Telenor-eide selskapet Uninor tjenester i syv indiske regioner, som til sammen favner et marked med nær 600 millioner mennesker.

Da er det lov å bruke store ord.

Dette er nemlig den største lanseringen på en enkelt dag noensinne i telekommunikasjons­historien, ifølge Telenor.

- Det er svært tilfredsstillende å være vitne til dagens lansering av Uninor i India, uttaler konsernsjef i Telenor Jon Fredrik Baksaas i en pressemelding.

Svært rask utrulling

Spesielt er han fornøyd over hvor raskt selskapet har klart å etablere seg i det folkerike landet. Lanseringen skjer kun åtte måneder etter at Telenor sluttførte transaksjonen med Unitech Group.

- Ved å lansere i syv regioner og med avtaler om roaming på plass for resten av landet er vi tilgjengelig over hele India fra dag én. Dette er et stort øyeblikk, fastslår Uninor-direktør Stein-Erik Vellan.

Med en befolkning på 1,2 milliarder mennesker er India kun slått av Kina i omfang. Markedet er enormt, og for å favne det vidtstrakte landet har Uninor etablert en desentralisert organisasjon med 11 regionalkontor som lokale knutepunkt for å være nærme kundene.

På under ett år oppgir Uninor at de har rekruttert mer enn 1800 ansatte. Forretningsmodellen de har valgt i India baserer seg på å dele infrastruktur med andre teleoperatører og i stor grad leie inn eksterne tjenester.

Allerede fra starten skal distribusjonsnettverket være formidabelt, men salg av abonnement ved over 210.000 utsalgssteder og hos nærmere 1000 distributører.

Telenor-konsernet er nå verdens sjette største mobilselskap. Ved utgangen av tredje kvartal eide de 49 prosent av aksjene i Uninor, og i oktober fikk Telenor tillatelse til å kjøpe seg videre opp til en akjemajoritet på 67,25 prosent.

    Les også:

Til toppen