Telenor satser stort på IPTV

De skal levere over både fiber og kobber, og konkurrere med sin egen Canal Digital, sier Frode Saastad.

Frode Saastad i Telenor Norge fortalte i dag under Bredbåndskonferansen til NITO at selskapet planlegger en storstilt satsning på IPTV i både Norge, Sverige og Danmark.

Selskapet holder for tiden på med et pilotprosjekt på dette området nå, og Saastad vil ikke si noe om når selve lanseringen av tilbudet vil skje, bortsett fra at det være innen overskuelig framtid.

I første omgang vil det være Telenors eksisterende fiberkunder som vil bli tilbud IPTV. Men Telenor skal tilby tjenestene også over kobberkabelen ved hjelp av teknologier som VDSL og ADSL2+.

Ifølge Saastad vil selskapet ta i bruk felles IPTV-plattform, tv-bokser og innholdsavtaler for alle landene, men på grunn av ulikheter fra land til land vil implementeringene være forskjellige.

I første omgang ser det ut til at IPTV-tilbudet vil bestå av mye av det samme innholdet som det Canal Digital, som eies av Telenor, tilbyr i dag. Saastad innrømmer at IPTV-tilbudet til en viss grad vil konkurrere med nettopp Canal Digital.

Telenor planlegger både lineære tv-sendinger ved hjelp av multicast og video on demand (VoD). Telenor mener at veksten i bruken av tv vil går mer over til VoD i tiden framover.

Frode Saastad i Telenor mener IPTV over tid vil smelte sammen med webtv.
Frode Saastad i Telenor mener IPTV over tid vil smelte sammen med webtv.

Saastad nevner mange muligheter som kommer med IPTV, men også utfordringer.

– IPTV vil gi mer fleksibilitet, valgfrihet og mer rikholdig kanaltilbud. HD-kanaler vil bli tilgjengelig, det samme vil TV-mottaker med pause- og opptaksmuligheter.

Han nevner også det han kaller reprise-tv, hvor kundene får mulighet til å se tv-programmer, for eksempel enkeltepisoder i tv-serier, som de har gått glipp av. Dette vil være et supplement til opptaksmulighetene, som krever programmering av opptakeren.

Saastad nevner også muligheter som trolig vil komme noe fram i tid.

– Det kan være slikt som valg av kamera når man for eksempel ser på en fotballkamp, mer individuell og kundetilpasset reklame, 3D-TV og søkemuligheter på tvers av kanaler.

Han viser til en analyse som spår at antallet IPTV-kunder i verden vil stige fra 20 millioner i 2008 til 100 millioner i 2013. De største markedene er Frankrike og USA.

IPTV vil ifølge Saastad leve side om side med webtv på pc-en.

– IPTV vil ha en mer avslappet familiesetting med stor skjerm, god multimedieopplevelse, rikt tv-innhold og enklere bruk. Webtv vil brukes på en mer personlig, åpen og fleksibel enhet som åpner for en større grad av multitasking og aktiv bruk.

Saastad mener de to løsningene vil smelte mer sammen over tid.

En forskjell fra dagens tv-løsninger med kabel- og satellittselskaper som distributører, er at brukerne i større grad vil forholde seg til selve innholdsleverandørene, eller aggregatorer som Youtube, som samler innhold fra mange ulike leverandører og leverer dette på en enhetlig måte. Men Saastad mener at også nettleverandørene vil kunne få rolle som innholdsleverandører.

Til toppen