Tilsynet iverksetter imidlertid ingen tiltak nå på grunn av prisnedgangen og fjorårets overgang til en nasjonal lokaltakst, men varsler i en pressemelding at selskapet vil følge markedet nøye.
Ifølge VG vil de 2 milliardene overført til samtaleminutter bety at prisen på vanlig fasttelefoni i 1998 var 8 øre for høy og på mobiltelefoni 34 øre for høy.
- Telenor tjente for mye, prisene var for høye, sier Randi Hovde i Post- og teletilsynet til VG.
Pressetalsmann i Telenor, Dag Melgaard kommenterer tallene med at prisnedgangen fører til økt trafikk og ytterligere overskudd for Telenor.
Post- og teletilsynets konklusjon kommer fra 1998-utgaven av Telenors ONP-rapporten (Open Network Provision). Telenor er pålagt å holde kostnadsorienterte priser, men tillates et overskudd på sine tjenester på 14 prosent.
Telenor lå i 1998 over dette nivået på samtaleinntekter, men tapte penger på abonnementet. Derfor blir Telenor ikke kritisert for å ha økt prisen på telefonabonnementet i 1998, men blir kritisert for å ta tatt for høye priser på samtaler.
Melgaard lover nye priskutt fra Telenor. Post- og teletilsynet håper at Telenor setter ned prisene uten at tilsynet trenger å minne om resultatet fra ONP-rapporten.