Telenor-selgere bløffer kundene

Enkelte Telenor-selgere bruker friske taktikker når de skal forsøke å vinne tilbake kunder.

Etter hvert som konkurrentene har blitt sterkere, taper Telenor kunder, noe som har fått selskapet til å starte sin såkalte Winback-kampanje for å stoppe og reversere kundeflukten.

I høst var det mye bråk rundt Winback-programmet - Telenor og deres selgere ble beskyldt ved flere anledninger for å misbruke informasjon de hadde om konkurrentenes kunder.

I desember endte dette med at NetCom, Tele2, Chess og Sense sendte et felles brev til Forbrukerombudet i forbindelse med telefonsalgkampanjen til den gamle monopolisten og Norges største mobilselselskap. (Se tidligere sak i boksen til høyre)

Nå kan digi.no avsløre at Telenor bløffer konkurrentenes kunder, men denne gangen er det etter alt å dømme enkeltselgere i Telenor som har skylden.

To kilder digi.no har vært i kontakt med har i løpet av januar blitt oppringt av Telenor-selgere på kvelden og fått tilbud om å bytte tilbake til Telenor fra konkurrentene de i dag benytter.

For Telenor vet hvem som er kunder hos dem eller ikke - selv om du er kunde hos for eksempel Tele2 må du inngå et abonnement med Telenor for leie av den fysiske linjen og oppføring i telefonkatalogen. Har du bare abonnement, er du altså kunde hos en konkurrent og kan forsøkes vervet tilbake.

Den ene kilden digi.no har snakket med er en journalist og den andre er en mellomleder i telebransjen i Norge. Begge har vært kunder hos Tele2 i flere år og ble derfor begge overrasket da Telenors selgere åpnet med å fortelle at "jeg ser av ditt ringemønster at du har et dalende fastlinjebruk".

Selgeren indikerte dermed at hun satt foran en terminal med den samme oversikt du som kunde får på regningen din med forbruk og fordeling på forskjellige tjenester.

"Kan du se det", spurte mellomlederen og fikk et krystallklart svar - "Ja, det kan jeg", fra den kvinnelige selgeren.

- Jeg spurte så straks hvordan selgeren kunne vite dette - jeg har vært Tele2-kunde i fire-fem år, men dette ville ikke selgeren si noe om, da forsøkte hun å lede samtalen videre, forteller digi.nos kilde

Journalisten digi.no har snakket med har blitt oppringt tre ganger i løpet av januar, av minst to forskjellige selgere - en mann og en kvinne. Han forteller også at selgerne presenterte han med påstått informasjon om hans telefonbruk.

digi.no tok derfor kontakt med informasjonsansvarlig Atle Lessum i Telenor Privat. Han beklager hendelsene.

- Våre selgere har rett og slett ikke tilgang på slike trafikkdata. Selgere vet ikke noe om hvordan kunden ringer, de ser bare at forbruket står i null, altså at kunden bare kjøper abonnement fra Telenor, forteller Lessum.

Dermed er det bare en forklaring:

En mindre eller større gruppe selgere hos Telenor lyver rett og slett til kundene de tar kontakt med. Med en bløff forsøker de å dikte opp salgsargumenter om kundenes forbruk. Dette skal få kunden til å tro at man har et ringemønster som gjør det fordelaktig å bytte til Telenor.

- Vi beklager at noe slikt inntreffer. Vi skal presiserer dette videre i instruks overfor våre selgere, de kan ikke bløffe om dette, sier Lessum til digi.no.

Til toppen