Telenor-server mot strømmen

Et strømbrudd lørdag morgen skapte problemer for nettaktører som Dagbladet. - De som tok strømmen har nok rapportert det, men dette har ikke blitt formidlet videre, sier informasjonsdirektør i Telenor Nextel, Arne Cartridge. De interne rutinene skal strammes opp etter strømutfallet lørdag.

I Telenor Nextel bekreftes det at det lørdag var problemer med serveren, og at både nettaktører som Dagbladet og hjemmebrukere fikk problemer med nettilkobling.

- Fra klokka 06:15 til litt over 09:00 var det strømutfall fra hovedsentralen i Oslo. Normalt skal en UPS (batteri/aggregat) ta over strømforsyningen, men dette gikk ikke overalt. Som en ettervirkning av strømbruddet var det periodevis vanskelig å komme inn på andre sentraler, og belastningen ble stor, sier informasjonsdirektør i Telenor Nextel, Arne Cartridge.

- Vi hadde ikke en kjempepågang fra brukere, det er ikke altfor stor trafikk på den tiden. Vi hadde dialog med Dagbladet på lørdag, men uansett er klart at dette ikke er en hyggelig affære som er beklagelig, sier Cartridge. Han understreker at det vil bli jobbet mot enda sikrere rutiner, ikke minst i intern kommunikasjon.

- Vi visste ikke om strømbruddet, men noen andre burde visst om det. De som tok strømmen har nok rapportert det, men dette har ikke blitt formidlet videre. Informasjonen fra strømleverandøren vår til serverleverandøren har ikke fungert, sier Cartridge til digi.no.

En av aktørene som ble rammet ved at nettstedet var nede store deler av lørdag formiddag, var Dagbladet. Daglig leder i Dagbladet på nett, Arne H. Krumsvik, forteller at Dagbladet ikke vil gå til rettslige reaksjoner i etterkant av strømutfallet.

- Vi vil ta kontakt med Telenor og be om en orientering om hva som har skjedd, men vi vil ikke gå til søksmål. Det hadde vært verre hvis dette hadde skjedd på et annet tidspunkt, på en hverdag i prime-time. Men det er klart vi ser alvorlig på slike tilfeller. At serveren er oppe, er like viktig som antall eksponeringer, understreker Krumsvik.

- På kort sikt taper vi eksponeringer av annonser, og på lang sikt kan vi tape lesere når disse ikke kommer inn på hjemmesiden vår, kan det hende de går et annet sted, sier Krumsvik til digi.no.

Til toppen