Telenor setter mur rundt Opplysningen

Tirsdag braker innehaverne av 1880 og 1881 sammen i retten. Striden står om bruken av ordet "Opplysningen".

Telenor Teleservice lar ikke konkurrenten Current i fred. Etter frislippet av opplysningstjenester per telefon, har Telenor satset store ressurser på å få telefonbrukerne til å glemme 180 og heller taste 1881, Telenors nye nummer for opplysningstjenester.

Problemet er bare at Sørlands-selskapet Current, med blant andre TV 2 på eiersiden, har kapret et nummer som er like enkelt å huske: 1880.

Men det er ikke selve nummeret som det er tvist om; det er betegnelsen "Opplysningen".

- Vi registrerte ordet opplysningen i 1995. Det er beskyttet gjennom varemerkeloven, sier Erling Christoffersen som er markedsdirektør i Telenor Teleservice.

Tirsdag klokken ti møter han sin motpart, representert ved markedsdirektør Børre Syversen, i Oslo Namsrett.

- At Telenor hevder eiendomsretten til ordet opplysningen, som ikke er egennavn eller firmanavn og en tjeneste som er blitt sluppet fri i markedet, synes vi er merkelig. Det blir rart hvis vi ikke skal få lov til identifisere vår egen tjeneste, 1880 Opplysningen, etter at det er blitt konkurranse, sier Syversen til digi.no.

Telenor har imidlertid vært forutseende nok til å greie å registrere opplysningen under eget firmanavn, Opplysningen AS, og Syversen har i øyeblikket mer enn nok med å fundere på hvordan han skal greie å markedsføre sin egen opplysningstjeneste på en troverdig måte.

Connect har nemlig hatt startvansker med den nye opplysningstjenesten på grunn av utilstrekkelig datagrunnlag. Markedsdirektøren hevder at tjenesteleverandører og operatører har vært sene med å levere ut informasjonen og at det vil ta ytterligere én uke før selskapet kan levere en fullverdig opplysningstjeneste på 1880.

I mellomtiden har selskapet, i motsetning til Telenors 1881-kampanjer, vært noe forsiktige med markedsføringen av det nye nummeret.

En bytteavtale med den nye eieren TV 2, kan imidlertid føre til mye TV-reklame og markedsføring av ordet Opplysningen på sikt.

Hvis da ikke Telenor greier å stoppe konkurrenten.

- Vi ser oss dessverre nødt til å gå til disse skrittene. Vi ønsker det ikke, men vi er nødt til å beskytte våre varemerker og si fra når konkurrentene bryter loven, sier Christoffersen.

Current er klar over at Telenor har varemerkebeskyttet "Opplysningen", men mener at det var i en situasjon uten konkurranse. I tillegg sier Telenor-konkurrenten at sammenstillingen "1880 Opplysningen" er ett uttrykk, som markedsføres samlet.

Telenors Christoffersen opplyser til digi.no at de har beskyttet både "Opplysningen" og "Opplysningen 180" og at de i januar i år søkte patentstyret om det nye nummeret, "Opplysningen 1881".

- Det er forvekslingsfaren vi er opptatt av på varemerker vi har bygd opp over tid, sier han.

Skulle Telenor får gjennomslag i Oslo Namsrett i dag, innebærer det en midlertidig forføyning for Current og stopp i en fremtidig bruk av "1880 Opplysningen" inntil en eventuell første runde i en rettssak starter.

Men Current er ikke den eneste konkurrenten som får gjennomgå av den norske telegiganten. Også EasyConnect, som markedsfører "Opplysning 1890", har måttet møte i retten. Aftenposten skriver i dag at det skjedde i Bergen Namsrett rett før helgen.

I dette tilfellet er det ikke "Opplysning", en variant av den mer bestemte formen "Opplysningen", som Telenor reagerer på, men bruken av ordet "Opplysninga" i en reklame på radio. Telegiganten er ikke glad i den nynorske hokjønnsbetegnelsen og heller ikke at konkurrenten oppfordrer nordmenn til å glemme det gamle nummeret 180.

EasyConnect har brukt "Glem 180" i sine reklamekampanjer.

Til tross for at Post- og teletilsynet har bedt Telenor om å gjøre akkurat det - og trukket både 180 og 181 tilbake fra markedet - mener Christoffersen, ifølge Aftenposten, at det ikke er greit for nordmenn å glemme 180 før 1. mai.

Men etter den datoen er det helt OK for Telenor, for da vil ikke den som ringer få svar fra noen opplysningstjenestemann eller -kvinne.

Til toppen