AVTALER & KONTRAKTER

Telenor skal bli bedre på å rette feil

For å spare penger og bli mer service-orientert, skal Telenor ha nytt feilsystem og det blir dyrt.

5. nov. 2004 - 09:08

Telenor arbeider fremdeles med sitt omfattende spareprogram. I september 2001 offentliggjorde selskapet omfattende oppsigelser og siden har selskapet jobbet med å kutte kostnader.

Etter to års arbeid offentliggjorde Telenor tidligere i høst at EDB skulle overta all intern IT-drift. Og Telenor er ikke ferdig - nå kan digi.no fortelle at selskapet nå arbeider med å rydde opp i sine omfattende støttesystemer.

Disse er ikke en del av den vanlige IT-driften, men systemer Telenor bruker til å drive telenettene sine - blant annet systemer for å styre telenettet, samle inn trafikkdata og skape regninger.

digi.no kan røpe at Telenor nå skal bytte ut systemet man bruker til å ta i mot, administrere og fordele feilmeldinger i organisasjonen.

Informasjonssjef Kristin Paus i Telenor Networks bekrefter utbyttingen og forteller at dagens system egentlig ikke er så gammelt. Det ble satt i drift 1998 og har vært tilpasset og videreutviklet av Steria.

- Vi er ikke misfornøyd med Steria, men på tvers av de nordiske landene og våre divisjoner har vi 4-5 forskjellige systemer. Nå skal vi kjøpe inn et felles system, forteller Paus.

Systemene brukes til å ta i mot og fordele feilmeldingene til de som skal rette dem, både de Telenor oppdager selv og de kundene melder inn.

Paus vil ikke ut med tall, men forteller at Telenor bruker betydelige ressurser på å vedlikeholde dagens systemer.

- Nå skal vi kjøpe et så hyllevare-aktig system som mulig. Målet er å få ned vedlikeholdskostandene. Det nye systemet skal brukes av alle våre divisjoner i hele Norden. Vi sikter på å inngå en kontrakt i løpet av første kvartal til neste år, forteller Paus.

Det nye systemet blir ganske dyrt - digi.no har fått et tips på at prisen kan ende opp mot hele 200 millioner kroner. Paus bekrefter overfor digi.no at prisen er på ni siffer, men vil ikke konkretisere dette fordi man er i forhandlinger.

Paus forklarer den såpass høye prisen med alt integrasjonsarbeidet som vil måtte gjøres mot andre internsystemer spredd over hele Norden. Man må også lage en integrasjon mot IT-systemene til alle entreprenørene som jobber for Telenor.

Målet er å spare penger og gi våre kunder bedre service, sier Paus til digi.no.

Telenor vil ikke si noe om hvem som er aktuelle leverandører til det nye systemet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra