Telenor skeptisk til mobil reklame

Deler av mobilbransjen drømmer om å okkupere mobilskjermen din, men Telenor er skeptisk til flere av mulighetene.

Mobilen er den nye skjermen og mange i bransjen har lenge drømt om å servere reklame. Nå hevder det amerikakanske analyseselskapet Informa Telecoms & Media at markedet for annonser på mobilen vil løfte seg fra ingen ting til 11,3 milliarder dollar i 2011.

Men Telenor er skeptisk til flere av mulighetene.

Annonser kan vises på mobiler på mange måter. Men drømmen er å vise posisjonerte annonser: Med data fra basestasjonene vet mobilselskapene hvor brukerne er og kan potensielt vise annonser som "Din lokale klesbutikk i Hovedgate 2 har super-tilbud. Klikk her for laste ned en kart og en rabatt-kupong".

I tillegg vet mobilselskapene kjønn og hvor gamle brukerne. Dette kan - i hvert fall i land med svake Datatilsyn - kombineres med posisjonering og gi veldig målrettede annonser.

Annonser på mobilen kan også vises på andre måter: Man kan servere vanlige annonser på nettsider når brukeren surfer med mobilene.

Bransjen drømmer også å vise annonser, enten stillbilder eller video-annonser, til brukere og så la dem ringe billigere eller få noe innhold gratis.

- Dette blir gjennombruddsåret for mobil annonser, hveder Laura Marriott, leder for bransje-organisasjonen Mobile Marketing Association i en pressemelding. Først nå er telefonene raske nok, sier hun.

Men Telenor er skeptisk til flere av mulighetene bransjen håper å kunne utnytte.

- Mobilbransjen har debattert annonser på mobilen i mange år. Vi synes ikke dette høres så interessant ut, sier pressetalsmann i Telenor, Arild S. Johannessen, til digi.no.

Han avviser først forretningsmodellen der man skal vise annonser til brukere og så la dem ringe billigere eller gratis.

- Vi prøvde et konsept vi kalte reklame-telefonen for flere år siden. Kunder kunne høre på en annonse og ringe veldig billig etterpå. Det fungerte veldig dårlig, sier Johannessen til digi.no.

- Samtaleprisene i Norge er kraftig reduserte de siste årene og det er såpass billig å ringe i Norge sammenlignet med lønningene her i landet at vi ikke tror på et slikt konsept.

Telenor har også vurderte konsepter der man får vist posisjonerte annonser for ting som er i nærheten der man er, men er så langt skeptisk.

- Vi tror at en flom at uadressert reklame til kundene ikke vil være ønsket. Man må skape en klar nytteverdi dersom man skal servere annonser, sier Johannessen til digi.no.

Han påpeker at det finnes muligheter, kanskje når man er på reise i områder eller byer man ikke kjenner, men nytteverdien må være høy skal brukere si ja.

Til toppen