Telenor skremte med «phishing»-brev

Ville skremme 550.000 kunder til å installere antivirus.

Denne e-postmeldingen gikk ut til 125.000 Telenor-kunder mandag denne uken.
Denne e-postmeldingen gikk ut til 125.000 Telenor-kunder mandag denne uken.
9. feb. 2010 - 13:03

Telenor oppfattet at trusselbildet på internett forverrer seg. Mange av kundene deres har ikke tatt nødvendige forhåndsregler, mente selskapet. ønsket de å gå nye veier for å få kundene til å reagere.

Mandag sendte de ut en e-postmelding til 125.000 kunder, som lignet både metodene og kjent praksis fra kriminelle med onde hensikter.

«Phishing:: WARNING. Noen kan forsøke å stjele identiteten din akkurat nå. Det kan blant annet føre til at fremmede kan foreta kjøp i ditt navn og belaste kontoen din. Vil du det?» het det i en ren bildemelding, med tilhørende knapp for ja og nei.

I emnefeltet het det: «Viktig: Installer oppdatert sikkerhetsprogram!»

Flere lesere av digi.no tok kontakt, og lurte på om dette var et utspekulert forsøk på å få dem til å installere en trojaner.

- Eller er dette bare en ekstra dum måte å sende ut slikt på, skrev en person.

- Det er interessant at de har tatt i bruk samme skremselstaktikk som man vanligvis ser i ymse malware/phishing-forsøk, skriver en annen leser.

Det var ikke meningen å skremme kundene. Vi ville bare vekke dem, sier informasjonsjef Per Arild Meling i Telenor.
Det var ikke meningen å skremme kundene. Vi ville bare vekke dem, sier informasjonsjef Per Arild Meling i Telenor.

Lenkene i meldingen leder ikke til Telenors nettsider direkte. De lenker til og fra domener som «ocdlg.com» og «connectorretail.com». Dermed var det lett å tro at man hadde å gjøre med en falsk melding.

I tillegg var det ikke mulig å svare på e-postmeldingen. De som gjorde det, fikk den i retur med beskjed om at mottakerens postboks er full.

Men meldingen er fra Telenor. De har sendt ut varselet via en leverandør som tilbyr slike utsendelser.

Wake-up call

- Vi har nå trukket meldingen tilbake. Hensikten var ikke å skremme kundene, men å vekke dem, sier informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor til digi.no.

Han innrømmer at formen og innholdet i meldingen kan mistolkes. Og forteller at hensikten har vært å ta i bruk litt andre virkemidler enn normalt.

Det har kommet flere tilbakemeldinger til Telenors kundetjeneste om meldingen. Telekjempen velger å legge seg flate.

- Vi ser nå at dette kanskje var å ta litt hardt i, sier Meling.

Telenor har 550.000 norske kunder. Det er ikke mulig å trekke meldingen tilbake, men selskapet lover å sende en tekstversjon i stedet. Den skal gå til både de resterende 425.000 som ennå ikke har mottat beskjeden, samt de som først fikk «phishing»-meldingen.

- Har dere lært noe av dette?

- Ja... vi har lært at vi får en del reaksjoner hvis vi balanserer på kanten av det som normalt kommer fra useriøse aktører. Samtidig ønsker vi å prøve ut andre måter å vekke folk i forhold til å bevisstgjøre om trusselbildet på internett i dag. Det er ikke sikkert vi trådte over grensen her, men vi lytter til reaksjonene og endrer kampanjen på bakgrunn av det, sier Telenors informasjonssjef til digi.no.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Oppdatert (15:10)
Telenor vil likevel ikke sende en oppdatert tekstversjon av brevet til de 125.000 som i går mottok den nevnte meldingen.

- Fikk nettopp vite at over 70 prosent hadde åpnet «phishing- brevet». Derfor har vi besluttet å ikke sende ut ny tekst-eDM til de 125.000 kundene. Vi tror det kun hadde skapt ekstra forvirring, skriver Meling i en e-post til digi.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.