Telenors danske kunder mister webmail og sine opptil 20 år gamle adresser. Nå blir de oppfordret til å bytte til Microsofts Outlook.com eller Googles Gmail.

Telenor stenger dansk webmail

Holdt ikke lenger mål.

Telenor i Danmark ønsker ikke lenger å tilby webmail og hjemmesidetjenester. Kundene får tre måneder på seg til å finne ny leverandør, heter det i et varsel.

20 år gamle adresser

I alt forsvinner over én million epostadresser. Disse strekker seg opptil 20 år tilbake i tid, skriver danske Computerworld.

Telenor skal imidlertid ha observert bruken i en periode på tre måneder, og slik konkludert med at tilbudet benyttes aktivt av bare 120.000 personer.

Utdatert

Nedleggelsen skyldes at tjenestene ikke lenger har den kvaliteten selskapet ønsker å tilby, opplyser Telenor Danmark.

– Derfor har vi besluttet å stenge tjenestene, for heller å fokusere på kjernevirksomheten, som er telefoni og internett.

Berørte kunder skal få hjelp til å finne alternativer. Selskapet ser seg ikke tjent med å foreta nye investeringer for å ta opp kampen med globale tilbydere som Microsoft og Google.

– Vi har tilbudt en gratis eposttjeneste med 40 megabyte lagringsplass, som det ikke har vært investert nok i. Samtidig har de andre investert milliarder av kroner på å gi bort fem gigabyte. Så kundene våre blir forhåpentligvis fornøyd med et bytte til slutt, sier Telenor Danmark i en kommentar til Computerworld.dk.

Pusser opp

Telenor i Norge har valgt stikk motsatt. Deres webmail kan i dag ikke beskyldes for å holde ypperste klasse, men skal bli bedre.

– Vi har et prosjekt på gang om hvordan vi skal forbedre eksisterende løsning, som brukes av rundt 500.000 hver måned. For oss har det aldri vært snakk om å legge ned, men vi synes tjenesten har behov for bedring, sier informasjonssjef Knut Sollid til digi.no.

Han vil ikke antyde tidspunkt for når tjenesten skal bli ny, men bedyrer at prosjektet er startet.

    Les også:

Til toppen