– Telenor svarer ikke på alle spørsmål

Post- og teletilsynet fikk ikke vite alt om hvorfor mobilnettet falt ut i mange timer.

Oslo (NTB-Steinar Schjetne): Telenors rapport gir ikke tilstrekkelig informasjon om kabelbruddet som førte til at store deler av landet mistet mobilforbindelsen i flere timer mandag.

Telenor overleverte sin rapport om kabelbruddet mandag til Post- og teletilsynet fredag ettermiddag. Den gir et mer detaljert bilde av hva som skjedde og hvordan det kunne skje da to kabelbrudd førte til at tusenvis av telefonkunder over store deler av landet var uten dekning mandag.

Mobildekningen i Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark var mandag ettermiddag og tidlig kveld sterkt svekket, mens mobilbrukere i trøndelagsfylkene og i Sogn og Fjordane også hadde store problemer med å komme gjennom.

Likevel gir ikke Telenor svar på alle spørsmål, ifølge avdelingsdirektør Aslaug Hagestad Nag i Post- og teletilsynet.

Flere spørsmål
– Vi trenger fortsatt svar på noen oppfølgingsspørsmål og har avtalt et møte med Telenor om to ukers tid for å få en nærmere forklaring rundt hendelsen og hendelsesforløpet. Rapporten gir likevel ikke grunn til sterk kritikk av Telenor nå, sier Nag til NTB.

Hun vil ikke gå inn i de konkrete opplysningene Telenor kommer med i rapporten om kabelbruddene. Den bekrefter imidlertid hendelsesforløpene mandag, da en fiberkabel ble kuttet i forbindelse med gravearbeid og at en annen røk da et tre falt over den. Det førte til at mobilnettet falt ut i knappe tre timer.

– Telenor gjør sine vurderinger rundt dette og sikkerheten. Men vi ønsker å diskutere oss ferdig før vi går ut med flere opplysninger, sier Nag.

– Tilnærmet normal drift
– Det var først og fremst mobiltelefonnettet som gikk ned. Det ordinære telefonnettet var nede en stund på Svalbard, men fungerte tilnærmet normalt ellers i landet. Nødetatene og alle alarmsentralene var operative hele tiden fram til feilen var utbedret, sier Nag.

Kabelbruddene fikk også konsekvenser for flytrafikken. Telenors problemer førte til at kontrollsentralen i Bodø mistet telefonforbindelsen, noe som gjorde at flere avganger nord for Trondheim ble midlertidig innstilt.

Telenor drøfter i rapporten tiltak og forholdsregler for å redusere risikoen for tilsvarende kabelbrudd senere. Nag vil ikke opplyse om hva slags tiltak det er snakk om, men framholder at leveringssikkerhet er «et kontinuerlig arbeid som vi gjør sammen med tilbyderne». (©NTB)

    Les også:

Til toppen