BEDRIFTSTEKNOLOGI

Telenor taper én million i måneden på gratistelefon

Telenor kutter ut sin tjeneste "Ring Gratis" etter drøyt et halvt års drift. Selskapet klarer ikke å selge inn ungdommen til annonsørene, og Telenor akter ikke å subsidiere flere gratis telefonsamtaler.

Herman Berg
7. apr. 1999 - 00:03

Informasjonsdirektør Elisabeth H. Gjølme i Telenor Privat sier til digi.no at de per i dag taper én million kroner i måneden på "Ring Gratis". Konseptet ble startet 8. september i fjor og har, ifølge informasjonsdirektøren, hatt mellom 60 og 70.000 anrop daglig.

Tjenesten har hittil kun vært tilgjengelig i Oslo og Akershus, og det har derfor vært et spørsmål om når den skulle bli landsdekkende. Men i stedet for å utvide gratistilbudet, kutter Telenor altså helt ved utgangen av denne måneden.

- Vi hadde valget mellom fortsatt drift med store tap - eller å avvikle tjenesten, sier Gjølme.

Det innebærer at telekomselskapet 1. mai vil ha tapt til sammen mellom syv og åtte millioner kroner på tjenesten etter snaue åtte måneders drift.

Gjølme vil ikke gå god for at de har tapt én million i måneden siden oppstarten, men tror at totalanslaget ikke er så langt unna. Kostnadene har Telenor pådratt seg ved å sørge for tilleggskapasitet på telefonlinjene. De har altså sponset linjer for gratisbrukerne.

Problemer med tjenesten har ikke vært for få brukere, men laber interesse blant annonsørene.

- I enkelte miljøer har tilbudet vært svært populært, slik at pågangen tidvis har vært svært stor. Tjenesten har imidlertid hatt begrenset kapasitet fordi annonseinntektene ikke har vært som forventet, sier hun i en pressemelding.

Gjølme utdyper overfor digi.no:

- Det har i det alt vesentlige vært studenter og ungdom som har benyttet seg av tilbudet. De har i perioder fått mye opptattsignaler på det ene nummeret de trenger å ringe, sier hun.

Tilbudet består av kun ett 800-nummer som skal gjøre det mest mulig brukervennlig og lett å huske. Samtalene blir brutt etter 15 minutter, og brukerne må da må ringe opp igjen. Samtalene åpnes med vel ti sekunders reklame, og avbrytes hvert 90. sekund med inntil ti sekunder lang reklamespott.

Tilbudet har imidlertid ikke i like stor grad virket som en magnet på annonsørene, selv om både Statoil, VG, Nidar, McDonalds og Hewlett Packard har vært innom.

- Vår erfaring er at annonsørene ikke er modne for denne nye reklamekanalen, mener Gjølme.

- Det har ikke vært dere som har vært for dårlig til å selge inn produktet? Ungdom er jo tross alt en attraktiv målgruppe som er vanskelig å nå gjennom tradisjonelle mediekanaler?

- Det kan jo være en kombinasjon hvor vi også har vært for dårlige til å selge. Vi har likevel hatt store merkevareannonsører i perioder, men det har altså ikke vært godt nok til å bidra til annonseinntektene vi trenger for drive videre. Derfor har vi valgt å kutte tjenesten, sier informasjosnsdirektøren.

Ifølge pressemeldingen fra Telenor går selskapet nå i tenkeboksen for å foreta en grundig evaluering av prosjektet. Det utelukkes ikke at tjenesten kan gjenoppstå i en annen form og med en ny teknologi en gang i fremtiden.

Spørsmålet er da om det ikke er alt for sent. Konkurrenten, GratisTelefonen AS, med importert konsept fra Sverige, påberoper seg allerede en viss suksess på det norske markedet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra