Telenor taper mest utlandstrafikk

Etter tre år med konkurranse i telemarkedet sitter Telenor fremdeles tilbake med en markedsandel målt i samtaleminutter på 80 prosent. I kroner og øre øker Telenors markedsandel. Den største utfordreren er Tele2 og Enitel.

Tallmateriale som Post- og teletilsynet har offentliggjort forteller at Telenor etter to år med telekonkurranse fremdeles satt med det meste av trafikken i det norske telenettet. Telenors egne tall ved utgangen av andre og tredje kvartal gir en volumbasert markedsandel på 79 og 78 prosent.

Men variasjonene er store i forhold til innenlands, utenlands og trafikk til mobiltelefon.

Skal en tro tallene fra tilsynet har Telenor tapt mest trafikk til utlandsdestinasjoner, der selskapet ved inngangen til år 2000 satt med 73 prosent av markedet. Her er det tre selskap som peker seg ut som utfordrere; Tele2, Facilicom og Enitel, inkludert tidligere Telia Norge.

Tele2 er det selskapet som har skaffet seg høyest trafikkvolum av alle Telenors utfordrere, andelen på trafikk til mobil er 4,3 prosent, mens trafikken innenlands er 8,3 prosent. Tilsvarende for Enitel er 3,4 og 1,9 prosent. Telenor hadde ved inngangen til år 2000 dermed mistet mest på innenlandstrafikken.

Telenor er nærmest enerådende på vanlig fastabonnement med over 99 prosent av alle tilknytninger. På ISDN har Telenor 92,5 prosent av tilknytningene.

I 1998 var to prosent av teletrafikken foretatt fra abonnenter med fast forvalg, noe som økte med fire ganger til 1999. Imidlertid var antall kunder med prefiks og fast aksess nær 500.000 ved utgangen av 1999. Post- og teletilsynet tror imidlertid at flere kunder er registrert som kunder i flere selskap.

Markedsandeler målt etter trafikkvolum i 1999;

til fastnett til mobil til utland
Telenor 88,5 % 85,6 % 73,2 %
Tele2 8,3 % 4,3 % 6,8 %
Enitel 1,9 % 3,4 % 5,2 %
GTS 0,5 % 1,6 % 2,1 %
Facilicom 0,2 % 1,3 % 5,8 %
Tele 1 Europe 0,3 % 0,4 % 0,9 %
Andre 0,3 % 3,4 % 6,0 %

Kilde: Post- og teletilsynet

Til toppen