Telenor taper på alle fronter

Telenor-sjef Jon Fredik Baksaas har grunn til å være bekymret. Telenor taper markedsandeler over hele fjøla.

Ferske tall fra Post- og teletilsynet (se rapporten The Norwegian Telecommunications Market 2002) viser at det nye konkurranseregimet fungerer. I hvert fall har det gitt seg utslag i sterkt fallende markedsandeler for den dominerende aktøren, Telenor, de siste fire årene.

Innen fasttelefoni har Telenors andel av det samlede markedet falt fra 92,9 prosent av omsetningen i 1999, til 91,3 prosent i 2000, 88,5 prosent i 2001 og 83 prosent i 2002. Målt i taletid har Telenors markedsandel i fastnettet sunket fra 87,9 prosent i 1999, til 78,8 prosent i 2000, 75,9 prosent i 2001 og 71,3 prosent i fjor.

Innen mobilmarkedet er konkurransen hardere og utviklingen enda mer bekymringsfull for Jon Fredrik Baksaas og Telenor. Målt i ringeminutter hadde Telenor i 1999 en markedsandel på 77,9 prosent. I fjor var den på 67,4 prosent. PÅ SMS-meldinger har andelen falt fra 69,5 prosent i 1999 til 59,4 prosent i fjor. Samlet har Telenors andel av omsetningen i mobilmarkedet falt fra 72 prosent i 1999 til vel 61 prosent i 2002.

Ifølge Post- og teletilsynets tall var det i fjor 3,84 millioner mobilabonnenter i GSM- og NMT-nettene i Norge, kontantkortbrukerne inkludert, og disse skapte til sammen inntekter for landets mobiloperatører på over 10,5 milliarder kroner.

Omsetningen på fasttelefoni var i fjor på 12,37 milliarder kroner. Her tar fremdeles Telenor en stor del av kaka, men omsetningen er synkende - i motsetning til på mobilområdet, selv om altså Telenors markedsandel også her synker.

PT-rapporten kan også fortelle at det per utgangen av 2002 var registrert nesten 206.000 bredbåndsbrukere i Norge. Langt de fleste - over 145.000 - er ADSL-kunder, mens vel 52.000 nordmenn har nettaksess via kabel-TV-nettet.

Til toppen